SPRING

  • Voorstelling

Feestelijk het voorjaar in met de uitbundige dans van Mauro Bigonzetti 

SPRING

Over SPRING

Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans in het voorjaar van 2024  SPRING, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti. De creaties van de Italiaanse meesterchoreograaf worden gekenmerkt door een uitzonderlijke diversiteit, maar in SPRING wordt vooral de uitbundige en levenslustige kant van zijn oeuvre belicht. Naast twee van de grootste publieksfavorieten uit het repertoire van Introdans – Cantata en (drie delen uit) Rossini Cardscreëert Bigonzetti voor SPRING, speciaal voor Introdans, ook een nieuwe, bruisende choreografie. In een groot aantal theaters wordt Cantata live begeleid door de Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd (L. Monti – C. Vetrone), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia.

Introdans-directeur Roel Voorintholt: “Bigonzetti’s werk is enorm uplifting’, je krijgt er energie van, zin om zelf te dansen en om het leven te vieren.” 

SPRING gaat 22 maart 2024 in première in Stadsschouwburg Nijmegen. 

Speelperiode: 22 maart t/m 1 juni
Alle locaties: Maastricht, Amsterdam, Kerkrade, Wageningen, Zoetermeer, Zeist, Nijmegen, Zutphen, Den Bosch, Tiel, Lommel (B), Drachten, Amstelveen, Leverkusen (D), Apeldoorn, Zwolle, Eindhoven, Haarlem, Tilburg

 

Agenda

SPRING

Nijmegen, 20:00 uur

Stadsschouwburg Nijmegen

  • Voorstelling

Nijmegen, 20:00 uur

Nijmegen, 20:00 uur

Stadsschouwburg Nijmegen

  • Voorstelling

Nijmegen, 20:00 uur

Tilburg, 20:15 uur

Schouwburg Tilburg

  • Voorstelling

Tilburg, 20:15 uur

Haarlem, 20:00 uur

Stadsschouwburg Haarlem

  • Voorstelling

Haarlem, 20:00 uur

Haarlem, 20:00 uur

Stadsschouwburg Haarlem

  • Voorstelling

Haarlem, 20:00 uur

Eindhoven, 20:00 uur

Parktheater

  • Voorstelling

Eindhoven, 20:00 uur

Zwolle, 20:00 uur

Theater De Spiegel

  • Voorstelling

Zwolle, 20:00 uur

Apeldoorn, 20:00 uur

Orpheus

  • Voorstelling

Apeldoorn, 20:00 uur

Leverkusen (D), 19:30 uur

Forum Leverkusen

  • Voorstelling

Leverkusen (D), 19:30 uur

Amstelveen, 20:00 uur

Schouwburg Amstelveen

  • Voorstelling

Amstelveen, 20:00 uur

Drachten, 20:00 uur

Schouwburg De Lawei

  • Voorstelling

Drachten, 20:00 uur

Lommel (B), 20:15 uur

CC De Adelberg

  • Voorstelling

Lommel (B), 20:15 uur

Tiel, 20:00 uur

Agnietenhof

  • Voorstelling

Tiel, 20:00 uur

Den Bosch, 20:00 uur

Theater aan de Parade

  • Voorstelling

Den Bosch, 20:00 uur

Zutphen, 20:15 uur

Hanzehof

  • Voorstelling

Zutphen, 20:15 uur

Nijmegen, 20:00 uur

Stadsschouwburg Nijmegen

  • Voorstelling

Nijmegen, 20:00 uur

Zeist, 20:15 uur

Theater FIGI

  • Voorstelling

Zeist, 20:15 uur

Zoetermeer, 20:15 uur

Stadstheater Zoetermeer

  • Voorstelling

Zoetermeer, 20:15 uur

Wageningen, 20:15 uur

Junushoff

  • Voorstelling

Wageningen, 20:15 uur

Kerkrade, 20:00 uur

Theater Kerkrade

  • Voorstelling

Kerkrade, 20:00 uur

Amsterdam, 19:30 uur

Internationaal Theater Amsterdam

  • Voorstelling

Amsterdam, 19:30 uur

Amsterdam, 19:30 uur

Internationaal Theater Amsterdam

  • Voorstelling

Amsterdam, 19:30 uur

Enschede, 20:00 uur

Wilminktheater

  • Voorstelling

Enschede, 20:00 uur

Maastricht, 20:00 uur

Theater aan het Vrijthof

  • Voorstelling

Maastricht, 20:00 uur

Aanvullende informatie

Nieuwe creatie en Rossini Cards
SPRING gaat van start met een feestelijk openingsdeel, dat naast een volledig nieuwe creatie van Bigonzetti – een uiterst fysiek werk voor een groot dansersensemble – bestaat uit drie delen uit zijn veelgeprezen Rossini Cards, waarvan de eerste twee ook nieuw zijn voor Introdans. Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve een beroemd barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. In het openingsdeel verwijst Bigonzetti daar ook duidelijk naar: aan een lange tafel laaft het volledige dansers tableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering. 

De pers over Rossini Cards: ‘Zo zwierig als ze in paren opkomen, zo scherp verspringen ze in strak wisselende rijen (..) Door de heldere patronen wordt de tinteling van Rossini’s operamuziek zicht- en voelbaar. Laat die tafel met kaarslicht uit het begin van Rossini Cards ook maar aanrukken!’ – de Volkskrant 

Cantata
Na de pauze vervolgt SPRING met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde ‘powerstuk’ laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van de Zuid-Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd (L. Monti – C. Vetrone), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weer licht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte. Cantata werd bij eerdere uitvoeringen dan ook steeds op staande ovaties onthaald. 

De pers over Cantata: ‘Cantata is enerverend, uitgelaten, bij vlagen heerlijk bizar en doet het publiek vooral naar het eind toe naar adem happen’ – De Gelderlander 

Mauro Bigonzetti (1960, Rome) leidde onder meer het beroemde Ballet de la Scala in Milaan en werkt als freelance choreograaf voor balletgezelschappen in en buiten Europa, waaronder toonaangevende gezelschappen als het Moskouse Bolsjoj Ballet, English National Ballet, Stuttgarter Ballett, New York City Ballet en Les Grands Ballets Canadiens.

Blijf op de hoogte