Introdans viert al meer dan vijftig jaar de energie van dans voor een breed publiek. In juni 2024 keren we terug naar The Joyce Theater in New York – ons laatste bezoek daar was in 2012! Dit keer presenteren we een bruisend programma, getiteld ENERGY. Een avondvullende voorstelling met werken van drie beroemde choreografen: Kaash van Akram Khan, Concerto van Lucinda Childs en Cantata van Mauro Bigonzetti.
Speelperiode: 13 Juni t/m 16 Juni
Alle locaties: New York City
Concerto – Lucinda Childs
Op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki razen zeven dansers in Concerto als wervelwinden aan je voorbij. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Lucinda Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk. Lucinda Childs is een van de iconische ´grand old ladies´ van de Amerikaanse moderne dans. Haar bewegingstaal is volstrekt uniek. Op abstracte, bijna mathematische wijze creëert de ´koningin van de minimal dance´ met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken. De band tussen Childs en Introdans is een bijzondere: Introdans is het enige Nederlandse gezelschap dat haar werk mag uitvoeren. Naast bestaande topstukken heeft de groep inmiddels ook drie wereldpremières van haar uitgebracht.
Kaash – Akram Kahn
FALL opent met Akram Khans Kaash, dat bij de wereldpremière in 2002 een regelrechte sensatie teweegbracht en de Brits-Bengaalse choreograaf op slag wereldfaam bezorgde. Als toeschouwer heb je het gevoel als het ware een verhaal binnen te stappen, waarbij Khan je meevoert in zijn bijzondere kosmos, in een wervelende mix van Indiase kathakdans en hedendaagse dans. De dansers gebruiken hun voeten als percussie-instrumenten, terwijl hun armen scherp door de lucht snijden. De pers over Kaash: ‘Een vuurwerk van beweging en klank. De dansers excelleren. Wat een intrigerende taal en fantastische beheersing!’ – de Volkskrant
Cantata – Mauro Bigonzetti
Aards, rauw en gepassioneerd, zo kun je de dans in Mauro Bigonzetti’s Cantata het best typeren. In dit opzwepende powerstuk roept de choreograaf verschillende karakters uit een Italiaans dorp tot leven. In krachtige ensembledansen meten mannen en vrouwen zich met elkaar, waarbij benen alle kanten opzwiepen en bovenlichamen woest worden uitgeschud. Je kunt moeilijk ongeroerd blijven bij deze uitbundige ode aan de Italiaanse volkscultuur, aan de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte. Cantata wordt steevast op staande ovaties onthaald.