SPRING

  • Voorstelling

Energiek het voorjaar in met de uitbundige dans van Mauro Bigonzetti 

SPRING

Over SPRING

Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans in het voorjaar van 2024 SPRING, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti. De creaties van de Italiaanse meesterchoreograaf worden gekenmerkt door een uitzonderlijke diversiteit, maar in SPRING wordt vooral de uitbundige en levenslustige kant van zijn oeuvre belicht. Naast twee van de grootste publieksfavorieten uit het repertoire van Introdans – Cantata en (drie delen uit) Rossini Cardscreëert Bigonzetti voor SPRING, speciaal voor Introdans, ook een nieuwe, bruisende choreografie: Bambù. Cantata wordt live begeleid door vier Italiaanse zangeressen, Lorella Monti (Assurd), Cristina Vetrone (Assurd), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia (*niet op 2 en 3 mei).

“Levendig en meeslepend” schreef de Volkskrant ★★★★
“Bigonzetti’s organische flow past de Introdansers als een handschoen”

“Tomeloze energie bij SPRING” – Theaterparadijs ★★★★★

“Niet vaak resulteert een avond moderne dans in zo’n uitgelaten sfeer onder het publiek” – Theaterkrant
“Het programma is even lichtvoetig als krachtig en bouwt doeltreffend op.”

Introdans-directeur Roel Voorintholt: “We brengen bij Introdans jaarlijks een programma uit waarin we de focus leggen op het werk van één choreograaf; iemand die voor ons gezelschap van groot belang is. Om op die manier ook de lijn in iemands ontwikkeling te kunnen laten zien. Maar in het geval van Bigonzetti zeker ook omdat we weten dat we ons publiek met deze bijzondere ode een groot plezier doen. Bigonzetti’s werk is enorm uplifting’, je krijgt er energie van, zin om zelf te dansen en om het leven te vieren.”

Lees hier het interview met Mauro Bigonzetti waarin hij vertelt over zijn nieuwe creatie.

SPRING gaat 22 maart 2024 in première in Stadsschouwburg Nijmegen.
Reis mee met de speciale Introdans-bus vanuit Arnhem naar Nijmegen georganiseerd door Stadstheater Arnhem i.s.m. Introdans! Voor slechts 35 euro bestel je een busretour inclusief eersterangsticket, en een extraatje in de bus! De bus vertrekt vanaf Musis Arnhem.

Speelperiode: 22 maart t/m 1 juni
Alle locaties:  Amstelveen, Amsterdam, Apeldoorn, Den Bosch, Drachten, Eindhoven, Enschede, Haarlem, Kerkrade, Leverkusen (D), Lommel (B), Nijmegen, Tiel, Tilburg, Maastricht, Wageningen, Zoetermeer, Zeist, Zutphen, Zwolle

Agenda

SPRING

Lommel (B), 20:15 uur

CC De Adelberg

  • Voorstelling

Lommel (B), 20:15 uur

Tiel, 20:00 uur

Agnietenhof

  • Voorstelling

Tiel, 20:00 uur

Den Bosch, 20:00 uur

Theater aan de Parade

  • Voorstelling

Den Bosch, 20:00 uur

Zutphen, 20:15 uur

Hanzehof

  • Voorstelling

Zutphen, 20:15 uur

Nijmegen, 20:00 uur

Stadsschouwburg Nijmegen

  • Voorstelling

Nijmegen, 20:00 uur

Zeist, 20:15 uur

Theater FIGI

  • Voorstelling

Zeist, 20:15 uur

Zoetermeer, 20:15 uur

Stadstheater Zoetermeer

  • Voorstelling

Zoetermeer, 20:15 uur

Wageningen, 20:15 uur

Junushoff

  • Voorstelling

Wageningen, 20:15 uur

Kerkrade, 20:00 uur

Parkstad Limburg Theaters

  • Voorstelling

Kerkrade, 20:00 uur

Amsterdam, 19:30 uur

Internationaal Theater Amsterdam

  • Voorstelling

Amsterdam, 19:30 uur

Amsterdam, 19:30 uur

Internationaal Theater Amsterdam

  • Voorstelling

Amsterdam, 19:30 uur

Enschede, 20:00 uur

Wilminktheater

  • Voorstelling

Enschede, 20:00 uur

Maastricht, 20:00 uur

Theater aan het Vrijthof

  • Voorstelling

Maastricht, 20:00 uur

Aanvullende informatie

Bambù (nieuwe creatie)
Bambù is een abstract ballet vol pure dans. Bigonzetti: “De bamboe is een hele mooie plant, die van oorsprong veel voorkomt in China, Japan en Vietnam. Er zit veel symboliek in verwerkt, de buitenkant van de bamboe plant is mooi maar nog mooier is hoe structuur van de wortels is onder de grond. De wortels van de bamboe zoeken elkaar op, werken samen en verstrengelen in elkaar om bestand te zijn tegen regen, wind en sneeuw. Ze worden bovendien steeds sterker door deze verbondenheid. Dit fascineert me. Zeker als je een parallel trekt met de roerige tijden waarin we nu leven. Een tijd waarin het steeds moeilijker lijkt om echt te ‘connecten’ met elkaar ondanks onze verschillen; in cultuur, in opvattingen, in religie. Dit gaat tegen onze natuur in lijkt het, want als mensen willen we juist ‘connecten’ met elkaar.”

Rossini Cards
SPRING gaat van start met een feestelijk openingsdeel, we dansen drie delen uit het veelgeprezen Rossini Cards, waarvan de eerste twee ook nieuw zijn voor Introdans. Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve een beroemd barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. In het openingsdeel verwijst Bigonzetti daar ook duidelijk naar: aan een lange tafel laaft het volledige dansers tableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering. 

Cantata
Na de pauze vervolgt SPRING met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde ‘powerstuk’ laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van vier Italiaanse zangeressen: Lorella Monti (Assurd), Cristina Vetrone (Assurd), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia (*niet in Tiel en Lommel). Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weer licht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte. Cantata werd bij eerdere uitvoeringen dan ook steeds op staande ovaties onthaald. 

Mauro Bigonzetti (1960, Rome) leidde onder meer het beroemde Ballet de la Scala in Milaan en werkt als freelance choreograaf voor balletgezelschappen in en buiten Europa, waaronder toonaangevende gezelschappen als het Moskouse Bolsjoj Ballet, English National Ballet, Stuttgarter Ballett, New York City Ballet en Les Grands Ballets Canadiens.

Credits

Rossini Cards

choreografie | Mauro Bigonzetti
muziek | Gioachino Rossini
La Cenerentola / Act: "Questo è un nodo avviluppato" Péchés de Vieillesse: Ouf! Les Petits Pois La gazza ladra – Overture
kostuumontwerp | Helena de Medeiros
decor- en lichtontwerp | Carlo Cerri
kostuumatelier | Atelier Introdans
decoratelier | Atelier Introdans
instudering | Béatrice Mille
repetitor | Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur | ± 24 minuten
wereldpremière | 27 januari 2004, Aterballetto, Reggio Emilia (I)
Introdans-première 26 | 26 december 2018, Arnhem (finale), 22 maart 2024, Nijmegen (duet & opening)

Bambù

choreografie | Mauro Bigonzetti
muziek | Federico Bigonzetti
kostuumontwerp | Hul le Kes
lichtontwerp | Carlo Cerri
kostuumatelier | Hul le Kes Manufacturing Studio
repetitor | Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur | ± 25 minuten
wereldpremière | 22 maart 2024, Introdans, Nijmegen

Cantata

choreografie | Mauro Bigonzetti
muziek | Assurd (Lorella Monti, Cristina Vetrone), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia
Stu core mio (gecomponeerd door C. Vetrone - C. Oliviero); Nonna nonna, Tango e vai, Cantata Mpruvvisata, Christ addore, Miez a na via (gecomponeerd door C. Vetrone); Girasole (gecomponeerd door E. A. Prestia); Pizzica
kostuumontwerp | Helena de Medeiros
lichtontwerp | Carlo Cerri
kostuumatelier | atelier Introdans, met dank aan Ballett Dortmund
repetitor | Jorge Pérez Martínez & Marlena Wolfe
duur | ± 40 minuten
wereldpremière | 7 oktober 2001, Gulbenkian Ballet, Lissabon
Introdans-première | 30 september 2016, Arnhem

Blijf op de hoogte