Theateraanbod seizoen 2024/2025

Na een zeer succesvol seizoen waarin vele nieuwe en vertrouwde bezoekers de weg vonden naar onze producties Aqua, Carmen, BACH, HubClub’23 en End of Season en nu ook FALL, maakt Introdans zich nu op voor een nieuw theaterseizoen 2024-2025. We presenteren wederom een toonaangevend programma met nieuw werk van topchoreografen, repertoirestukken en bijzondere ontmoetingen. En daarnaast een nieuwe grootschalige familievoorstelling in de traditie van de hedendaagse klassiekers, die tevens als schoolvoorstelling te boeken is. Ons aanbod is erop gericht zoveel mogelijk mensen voor dans te enthousiasmeren. Introdans voorstellingen gaan over emoties, esthetiek en bijzondere ontmoetingen. Het brengen van kwalitatief repertoirewerk gaat daarbij in hand in hand met vernieuwing en inclusie waarmee we publiek verrassen. Onze energieke en dynamische danstaal is toegankelijk voor een brede doelgroep. We werken graag samen met de theaters als partners aan volle zalen om steeds weer nieuwe bezoekers te verleiden voor dans. Introdans beweegt je!

NB: bij elke voorstelling kunt u ook een inleiding boeken! We gaan dat komend seizoen doen met ex-Introdansers waar het publiek mee in gesprek kan, en die vanuit een uniek kijkje achter de schermen een toelichting geven op het programma van die avond. 

De programma’s die u kunt boeken zijn:

  • HEROES | Met werk van Lightfoot & León, Inbal Pinto, Regina van Berkel en Adriaan Luteijn
    Première 20 september 2024 | Amphion Theater Doetinchem
    Speelt tot en met 24 november 2024.
  • De Notenkraker | Klassieker in hedendaags jasje voor de héle familie!
    Première 14 december 2024 | Theater Orpheus Apeldoorn
    Speelt tot en met 23 februari 2025.
    Ook te boeken als schoolvoorstelling!
  • ICOON | Dansavond rond het werk van icoon Lucinda Childs
    première 14 maart 2025 | Stadsschouwburg Nijmegen
    Speelt tot en met 25 mei 2025.
  • End of Season | Een zomers gala met bijzondere hoogtepunten van het afgelopen seizoen
    première 19 juni 2025 | Amphion Theater Doetinchem
    Speelt tot en met 29 juni 2025.

In verband met de verbouwing van Stadstheater Arnhem gaan we niet in onze eigen stad in première maar in Doetinchem, Apeldoorn en Nijmegen.

HEROES

Rijkgevarieerde premièremix van uiterst fysieke, dynamische dans

Daily Hero | Introdans-première | choreografie Regina van Berkel
SH-BOOM! | choreografie Sol León en Paul Lightfoot
Boulevard of Broken Dreams | Introdans-première | choreografie Inbal Pinto
IUNGO | wereldpremière | choreografie Adriaan Luteijn

Speelperiode: 20 september t/m 24 november 2024
In het eerste programma dat Introdans in seizoen 2024/2025 presenteert, draait alles om helden. Ze duiken niet alleen op in de energieke, meeslepende choreografieën, maar met dit programma wil Introdans-directeur Roel Voorintholt ook de schijnwerpers richten op een aantal van zijn persoonlijke helden: drie choreografen en een choreografenduo, die ieder een heel eigen, unieke stem hebben. Van de Nederlandse, maar vooral buiten onze landsgrenzen succesvolle Regina van Berkel danst het gezelschap voor het eerst het virtuoze Daily Hero, dat speciaal voor Introdans wordt uitgebreid met een spetterende finale. Daarna volgt een choreografisch juweeltje dat de groep recent verworven heeft: SH-Boom!, waarmee eindelijk weer een werk van topchoreogafenduo Sol León en Paul Lightfoot te zien is op de Nederlandse podia. De Israëlische Inbal Pinto tekent met de Nederlandse première van het verfijnde, melancholische Boulevard of Broken Dreams voor het derde werk in HEROES, en helden zijn zeker ook de bijzondere gastdansers die in IUNGO van Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn te zien zijn.

Daily Hero – Regina van Berkel
Daily Hero (2013) opent spectaculair: voor een metershoge gouden poort paraderen diverse helden alsof ze over een high fashion-catwalk lopen. Mozart, Marilyn Monroe, popsterren of de volgende superster die nog ontdekt moet worden? Je kunt er je eigen fantasie op loslaten. Heel bewust begint choreograaf Regina van Berkel met een flinke dosis ironie, om vervolgens in een dynamische, eigentijdse spitzenchoreografie het fenomeen van de held te onderzoeken. Wat maakt iemand tot een held? Is heldendom iets wat je kunt verwerven, is het een wensbeeld, een leidraad of word je simpelweg als held geboren? Hierbij zoekt ze nadrukkelijk ook het spanningsveld op tussen twee soorten helden: de luidruchtige, ‘glamourous’ helden die we tegenwoordig overal om ons heen zien én de stille, onzichtbare helden die elke dag grootste dingen bereiken, onzelfzuchtig handelen of hun lot met onvoorstelbare moed tegemoet gaan. Bekijk hier een korte video-impressie.

SH-BOOM! – Sol León en Paul Lightfoot
SH-Boom! (1994) is een van de vroegste werken uit het oeuvre van Sol León en Paul Lightfoot, voorheen verbonden aan Nederlands Dans Theater. Ze lieten zich hiervoor inspireren door de satirische zwart-wittekeningen van de Spaanse schilder Francisco de Goya. En net zoals ze dat in hun latere oeuvre zo geweldig en indringend hebben gedaan, slagen ze er in dit juweeltje al in om de donkere (ironie) en lichte kanten (humor) van het leven op meesterlijke wijze te combineren. SH-BOOM!, gezet op populaire songs uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, voert je als het ware mee naar een theatraal spiegelpaleis, waarin de dames in zwierige jurkjes dansen en de heren – letterlijk – in hun ondergoed staan. De choreografie werd genomineerd voor de prestigieuze Laurence Olivier Award voor ‘beste dansproductie van 1994’. Bij Introdans ging het werk in première tijdens End of Season 2023, toen het in Doetinchem, Apeldoorn en Arnhem te zien was. In het programma HEROES gaat het nu op tournee door het hele land. Bekijk hier de videoregistratie.

Boulevard of Broken Dreams – Inbal Pinto
De Israëlische choreograaf Inbal Pinto – van wie Introdans al diverse werken op het repertoire heeft – maakt speciaal voor HEROES een nieuwe bewerking van haar alom geprezen choreografie Fugue (2018), met als titel: Boulevard of Broken Dreams. Reflecterend op oude levens, voorbije werelden, verloren dierbaren en herinneringen die weerklinken als een verre innerlijke stem, schetst Pinto in deze melancholische en warmbloedige choreografie een waaier aan kleuren en gevoelens. Humor is, in subtiele vorm, altijd onderdeel van Pinto’s werk, maar haar eigenzinnige creaties zijn bovenal poëtisch en vaak raadselachtig. Of, zoals Introdans-directeur Roel Voorintholt het verwoordt: “Het zijn net kleine gedichtjes, waarin elk woord, elke beweging betekenis heeft.” Bekijk hier een korte video-impressie van Fugue.

IUNGO – Adriaan Luteijn en gasten
‘Iungo’ is het Latijnse woord voor ‘ik breng samen / ik verbind’, en dat is precies wat Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn als geen ander kan. In zijn serie De Ontmoeting – waar IUNGO onderdeel van is – brengt hij al twintig jaar mensen van verschillende fysieke, sociale, culturele en intellectuele achtergronden samen, om te laten zien dat dans voor íedereen is en dat ook dansers die niet aan het standaardplaatje voldoen hun publiek diep kunnen raken en versteld doen staan. In deze nieuwe editie van IUNGO die Luteijn voor HEROES creëert (en waarvan hij eerder al versies presenteerde in Brazilië, Indonesië en Zuid-Afrika) ontmoeten vier dansers van Introdans een aantal gastdansers die ieder op hun eigen wijze excelleren. Een van deze performers is Eva Eikhout, waar Luteijn eerder mee samenwerkte in HubClub’23. IUNGO heeft op alle plekken waar het gedanst wordt dezelfde ingrediënten: een lange bank badend in het licht, een pianoconcert van Chopin, een tableau van Introdansers en per keer wisselende, excellente gastdansers. Elke editie is weer anders door het inzetten van de persoonlijkheden en de uniekheid van de cast, waarbij de twee groepen bijeengebracht worden in een intensief maakproces en elkaars werelden leren kennen. Bekijk hier een video-impressie van een eerdere IUNGO.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over HEROES
“Wanneer je op social media kijkt, lijkt iedereen tegenwoordig wel een held. Maar voor mij zijn de dansers en choreografen in dit programma échte helden. De choreografen omdat ze ieder zo’n bijzondere, totaal eigen danstaal hebben, en tegelijkertijd wel allemaal heel fris, uiterst dansant en esthetisch aantrekkelijk werk maken. En de dansers omdat ze binnen één programma al die compleet verschillende stijlen uitvoeren, variërend van extreem virtuoos en acrobatisch tot lyrisch en poëtisch.”

De choreografieën in HEROES worden afgewisseld met korte films van filmmaker Inge Theunissen, waarin choreografen en dansers hun visie op het fenomeen helden geven.

Persquotes
‘In de syncopische wervelingen en de plotselinge stops, herken je de invloed van William Forsythe. Toch heeft Daily Hero een heel eigen stijl (..) Het stuk verrast des te meer wanneer het gouden portaal opengaat en de dansers elkaar vinden in atmosferisch geladen duetten onder een krimpende en wassende maan’ – Süddeutsche Zeitung

‘The choreography is over the top, exaggerated, cartoonish, sexual (..) It’s more insane than funny, but it’s very funny’ – Critical Dance over SH-BOOM!

‘Adriaan Luteijn brengt groepen mensen samen die anders nooit samen zouden zijn gekomen, en toont aan zijn publiek de unieke kracht van mensen die in de samenleving vaak als zwak worden neergezet (..) Zo geeft hij niet alleen een tegengeluid aan de samenleving, maar ook aan de danswereld zelf, die nog net zo vaak om uiterlijke perfectie en een bepaald schoonheidsideaal draait’ – Theaterkrant

De Notenkraker – familievoorstelling (6-96 jaar)

Magische, fantasierijke bewerking van hét kerstballet bij uitstek

Nederlandse première
choreografie Jeroen Verbrugggen
muziek Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Bekijk hier de teaser!

Speelperiode: 14 december 2024 t/m 23 februari 2025 

Na Carmen en Swan Lake presenteert Introdans dit seizoen wederom een eigentijdse, internationaal succesvolle en voor Nederland nieuwe bewerking van een alom geliefde klassieker voor de héle familie. Ditmaal viel de keus op hét kerstballet bij uitstek: De Notenkraker, maar dan in een geheel eigen interpretatie van de Belgische choreograaf Jeroen Verbruggen. Grenzeloze fantasie, uitbundige choreografieën, tedere dans, en een totaal nieuwe kijk op Tsjaikovski’s beroemde muziek: deze grootste productie die Introdans ooit heeft uitgebracht, heeft het allemaal! Met als blikvangers naast de bruisende choreografie van Verbruggen, zeker ook het ‘dromenlanddecor’ en de overdadige, barokke kostuums van het Parijse modeduo On Aura Tout Vu (Livia Stoianova en Yassen Samouilov), dat sterren als Beyoncé, Lady Gaga, Madonna en Christina Aguilera tot zijn clientèle mag rekenen.

De kerstboom, bijbehorende cadeautjes en de snoepjes uitdelende Suikerfee die in traditionele Notenkraker-balletten veelal de show stelen, komen in Verbruggens versie die hij in 2014 maakte niet voor, maar dat neemt niet weg dat zijn productie alle magie en betovering bevat die je bij De Notenkraker verwacht. In zijn zinnenprikkelende ‘ballet noir’ blijft de choreograaf voor een groot deel trouw aan het originele Notenkraker-verhaal van E.T.A. Hoffmann, dat veel duisterder is dan veel balletversies doen vermoeden. Alleen is Marie (in sommige balletversies Clara genoemd) bij hem geen jong, schattig meisje, maar een adolescent die zich verloren voelt in haar eigen lichaam en, in haar dromen, op zoek gaat naar zichzelf. Voor Verbruggen gaat zijn Notenkraker dan ook in de eerste plaats over het ‘kraken’ van je eigen schil, je eigen noot, om op die manier je ware identiteit te kunnen ontdekken. En een tweede thema in de productie is het idee dat je eerst van jezelf moet (leren) houden, voordat je bij een ander liefde kunt vinden. Daarnaast lijken in deze Notenkraker hier en daar ook elementen uit de fantasyboeken van C.S. Lewis (de Narnia-reeks) en Lewis Carroll (Alice in Wonderland, maar meer nog Alice in Spiegelland) op te duiken. Zo spelen een kledingkast, waarin je kunt verdwijnen, en spiegels die je werkelijke aard onthullen een belangrijke rol in de voorstelling.

Verbruggen – die als danser bij achtereenvolgens het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, het Ballet d’Europe en tien jaar bij het befaamde Les Ballets de Monte Carlo danste – creëerde zijn Notenkraker in 2014 voor het Ballet du Grand Théâtre de Genève. Het was zijn eerste grootschalige, avondvullende productie, die meteen insloeg als een bom en een van de paradepaardjes van het gezelschap werd, zowel in het eigen theater in Genève als op tournees naar onder meer Frankrijk, Italië, Duitsland en Rusland. Philippe Cohen, de voormalig artistiek directeur van het Ballet du Grand Théâtre die de opdracht voor deze nieuwe Notenkraker gaf, prijst Verbruggen om zijn totaal vrije geest, ongebreidelde fantasie en de unieke choreografische stijl die hij in deze Notenkraker laat zien.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over De Notenkraker
“Ik durf gerust te stellen dat we, in de ruim veertig jaar dat ik aan Introdans verbonden ben, nog niet eerder zó’n grote productie hebben gepresenteerd. Jeroen Verbruggens Notenkraker is gemaakt voor een groot operahuis, en dat merk je aan alle technische apparatuur die voor deze productie nodig is en aan de grandioze kostuums en decors. Het publiek, van jong tot oud, krijgt straks een geweldig festijn voorgeschoteld, waaraan alle dansers van Introdans meewerken. De productie bruist, is feestelijk, loopt over van fantasie en aan alles merk je dat deze Notenkraker recht uit Jeroen Verbruggens hart komt.”

Notenkraker Experium
Net als bij Carmen en Swan Lake biedt Introdans ook bij De Notenkraker voorafgaand aan de voorstelling en in de pauze een ‘experium’ aan in de foyer van het theater. Een interactieve totaalbeleving voor jong en oud, waarbij je al je zintuigen kunt gebruiken om De Notenkraker nóg intenser te ervaren.

PERSQUOTES
‘Spectaculair, opzwepend, heerlijk spitsvondig én gevoelig: de jonge Belgische choreograaf Jeroen Verbruggen doordrenkt deze beroemde balletklassieker met zijn inktzwarte bloed’ – Le Temps

‘Buitengewone Notenkraker van Verbruggen en Franse ontwerpers Over Aura Tout Vu. Fantastisch en wonderbaarlijk, deze nieuwe Notenkraker is van een ongelooflijke nauwkeurigheid. De productie, die de wereld rond gaat toeren, zal zijn erfenis zeker voortzetten’ – France 24

‘Een choreograaf met een magische, feestelijke en grenzeloze fantasie, de fundamenten van een betoverend moment verschijnen door zijn uitbundige, vrolijke, lyrische en tedere dans’ – Le Quartz over Jeroen Verbruggen

De Notenkraker - schoolvoorstelling

De Notenkraker is ook te boeken als schoolvoorstelling (aangepaste duur: 60 min), voor scholen in primair (speciaal) onderwijs, groep 3 t/m 8, met diverse haakjes voor een uitgebreid educatieprogramma. De schoolvoorstelling gaat vergezeld van live en online tools, zoals live hosting door een Introdansdocent en een uitgebreide digitale lesbrief met onder meer een online doe-mee dansinstructie.

Op de speciale Introdans Voor Jou website staat een interactief lespakket voor alle scholen, met leuke, educatieve opdrachten, filmpjes, doe-mee dansinstructie, kijkjes achter de schermen en nog veel meer. Deze komt later dit jaar online op introdans.nl/voor-jou.

ICOON

Een unieke voorstelling rond een unieke danspersoonlijkheid

Vier choreografieën van Lucinda Childs:
Nieuwe creatie | Wereldpremière
Interior Drama | Nederlandse première
Kilar
Petricor

Speelperiode: 14 maart t/m 25 mei 2025

In de eerste maanden van 2020 had Introdans een groots eerbetoon gepland aan de ‘koningin van de minimal dance’, Lucinda Childs, die dat jaar haar tachtigste verjaardag vierde. Al na vijf voorstellingen viel echter het doek, als gevolg van de eerste coronalockdown. Nu Childs, in 2025, 85 jaar wordt, richt het gezelschap met een nieuwe editie van het programma ICOON alsnog volop de schijnwerpers op deze iconische ‘grand old lady’ van de Amerikaanse dans. Naast twee werken die ze eerder speciaal voor Introdans maakte – Kilar en Petricor – omvat het programma de Nederlandse première van Interior Drama, een van Childs’ vroege werken. Bovendien maakt de choreografe speciaal voor de gelegenheid ook een gloednieuwe creatie voor de Introdans-dansers.

Childs’ bewegingstaal is volstrekt uniek: op abstracte, bijna mathematische wijze creëert ze met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken. En ook de band tussen Childs en Introdans kan gerust uniek genoemd worden: Introdans is het enige Nederlandse gezelschap dat haar werk mag uitvoeren en naast een flink aantal bestaande meesterwerken heeft de groep al drie wereldpremières van haar uitgebracht. Met twee daarvan, plus een Nederlandse première én een wereldpremière, onderstreept ICOON deze bijzondere band. Lucinda Childs: “Introdans heeft (deze premières meegeteld) inmiddels maar liefst tien choreografieën van mij op het repertoire. Buiten mijn eigen groep is er geen ander gezelschap dat zoveel werken heeft gedaan. Introdans danst zelfs creaties van mij die in de Verenigde Staten, mijn vaderland, nog nooit te zien zijn geweest.”

Interior Drama
Interior Drama is een van de vroege werken van Childs. De choreografie ging in 1977 in de befaamde Brooklyn Academy of Music in New York in première en is sindsdien op allerlei binnen- én buitenlocaties in de stad – vooral op grote, platte daken – uitgevoerd. Je zou het werk, dat volledig in stilte wordt uitgevoerd, een studie naar minimale repetitieve beweging kunnen noemen, maar dit kleine juweel overstijgt dit onderzoek als doel op zich. Geometrie, ruimtelijke verhoudingen, timing, snelheid en variabele herhaling staan weliswaar centraal in de ‘wiskundige’ choreografie, maar het resultaat is vooral hypnotiserend en betoverend. Introdans-directeur Roel Voorintholt: “We gaan Interior Drama onder meer ook in Museum Arnhem opvoeren, maar ook tijdens de theatertournee zullen we het ‘buitengevoel’, dat zo heeft bijgedragen aan het enorme succes van deze choreografie, zoveel mogelijk proberen te benadrukken.” Bekijk hier een video-impressie van een eerdere uitvoering.

Kilar
Kilar is het eerste werk dat Lucinda Childs, in 2013, speciaal voor Introdans creëerde. De choreografie is een ingenieuze interactie met het Piano Concerto van (film)componist Wojciech Kilar. Childs imponeert in Kilar – zoals in de meeste van haar creaties – met sprankelende, abstracte en complexe danspatronen, maar de choreografe heeft zichzelf in het middendeel ook op een nieuwe manier uitgedaagd door de dansers in crinolines (hoepelrokken) en met kubussen van staaldraad te laten dansen. Dat levert niet alleen veel mooie beelden op, maar geeft haar werk ook een romantische ‘touch’. Bekijk hier de videoregistratie.

Petricor
Petricor (‘de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt’) is het derde werk dat de ‘koningin van de minimal dance’, in 2018, voor Introdans creëerde. Childs liet zich voor deze creatie inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi, bekend van onder meer zijn muziek voor de Franse filmhit Intouchables. Het resultaat is een complexe maar tegelijkertijd kraakheldere choreografie van repeterende, klassieke danspassen – met veel draaien, arabesken en kleine, lage sprongen – die licht als een veertje in de ruimte zijn geplaatst. De ingenieuze mathematische patronen die Childs daarbij creëert, worden, in getekende versie, ook zichtbaar op het decor van de Franse kunstenaar Dominique Drillot. Abstracte kunstwerken die de genialiteit van de choreografie nog eens onderstrepen. Bekijk hier de videoregistratie.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over ICOON
“Hoe bijzonder is het dat wij, als klein Nederlands gezelschap, deze intensieve relatie met dit Amerikaanse ‘icoon’ heb kunnen opbouwen. Voor mij zijn Childs’ meesterwerken echt het ‘paradepaardje’ van Introdans. Haar werk is meditatief, uiterst esthetisch, en met dat van geen andere choreograaf te vergelijken. Je wordt er als vanzelf in meegevoerd en door betoverd, en ik hoor ook vaak van toeschouwers dat ze er heel kalm en relaxt van worden – en dat is ook wel eens fijn in deze chaotische tijden.”

Persquotes
Het resultaat ziet er helemaal niet minimalistisch uit; het wordt eerder verwant aan de beweging van hemellichamen in de ruimte, tegelijkertijd voorspelbaar en onvoorspelbaar, fascinerend en mooi’ – Critical Dance over Interior Drama

‘In Petricor en Kilar laat Introdans zien hoe betoverend mooi acht, twaalf of zestien dansers cirkelpatronen kunnen doorkruisen met ruiten en parallelle lijnen. Noem het dansende wiskunde, muzikaal wandelen of bewegende figuren, het is opwindend en lucide. Alsof Childs met een geodriehoek de menselijke drift heeft willen beteugelen’ – de Volkskrant

‘Kraakheldere choreografie van repeterende, basale, klassieke passen die licht als een veertje in diverse patronen en richtingen in de ruimte zijn geplaatst’ – NRC over Petricor

 

End of Season

Een feestelijk zomers festijn vol nieuwe ontmoetingen en virtuoze balletten

Met nieuwe en bestaande werken van diverse choreografen

Speelperiode: 19 t/m 29 juni 2025

Om de zomer feestelijk in te luiden presenteert Introdans aan het einde van het theaterseizoen ook dit jaar weer een wervelende editie van End of Season. Naast diverse virtuoze hoogtepunten uit het recente Introdans-repertoire bevat het programma ook tal van verrassingen. Nieuwe makers worden geïntroduceerd, bijzondere gastdansers duiken op, en het gezelschap blikt terug op samenwerkingsprojecten met kunstenaars en organisaties uit andere disciplines. Voor dansers die hun carrière beëindigen of naar het buitenland vertrekken is het jaarlijkse End of Season bovendien dé mogelijkheid om nog een laatste keer te schitteren en al hun talenten te etaleren.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over End of Season
“We willen met End of Season vooral een heerlijk swingend, zomers feestje bouwen. We kijken achterom, maar zeker ook vooruit naar nieuwe producties die op stapel staan, en alle verschillende onderdelen van het programma worden op een aanstekelijke, feestelijke manier met elkaar verbonden.”

Persquotes
‘Introdans brengt met End of Season een levenslustig programma (..) Alsof de Introdansers aan het slot van het seizoen een nieuwe speeltuin mogen betreden, zo energiek bestormen ze de podia’ – de Volkskrant

‘Introdans sluit het seizoen krachtig af met End of Season. Ook dit jaar is er weer een selectie gemaakt van mooie, grappige en energieke choreografieën. (..) Het resultaat is een avond vol hoogtepunten die doet uitkijken naar volgend seizoen’ – Dans Magazine

‘Pro Forma (onderdeel van De Ontmoeting) is een juweeltje dat qua lef goed past binnen de rest van het levenslustige programma’ – de Volkskrant over Pro Forma tijdens End of Season 2021

TYPHOON - Krisztina de Châtel

Speelperiode: februari t/m medio mei 2025
Vlakke vloer / middenzaal

In het voorjaar van 2025 zal het monumentale werk Typhoon van choreograaf Krisztina de Châtel worden gedanst door het ensemble van Introdans. Voor de voorstelling Typhoon werkte Krisztina de Châtel – koningin van de minimalistische dans – samen met beeldend kunstenaar Peter Vermeulen en componist Simeon ten Holt.

“Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen.”
Roel Voorintholt – Artistiek directeur Introdans

De Châtel weet telkens opnieuw te boeien met haar unieke, energieke dans vol minimalistische en wiskundige bewegingen. De succesvolle reprises van Thron (2017) en Pulse (2019) en het monumentale Föld (2022) laten zien hoe haar voorstellingen telkens weerklank vinden bij een nieuwe generatie kijkers. Haar voorstellingen draaien rond contrasten en confrontaties: kwetsbare menselijke lichamen staan tegenover natuurelementen als wind, aarde en water, of de imposante ruimte van een kerkgebouw of machineloods. In het lichaam zelf woedt ook een strijd: tussen passie en beheersing, tussen individuele vrijheid en de anonimiteit en geborgenheid van het collectief. In 2025 zal het ensemble van Introdans het monumentale Typhoon hernemen.

In een windstille proloog die begeleid wordt door de kabbelende pianoklanken van Simeon ten Holt’s Canto Ostinato bereiden de dansers zich voor op wat komen gaat. Ze hangen uit het lood alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen klieven door de lucht. Ze zijn klaar voor de strijd. Dan overstemt het aanzwellend geraas van windmachines de zachte pianoklanken. De dansers zuigen de longen vol en leveren fier en trots het gevecht tegen deze (onzichtbare) materie die zij al dansend tastbaar maken. De choreografische ordeningsdrang van De Châtel wordt als het ware in een vliegende storm beproefd.

“Een indrukwekkende productie met een bijna beangstigende kracht.” – NRC Handelsblad

NB: De verkoop van deze productie wordt gedaan door Bureau Berbee en Jansen.

Prijzen en voorwaarden

HEROES
uitkoopsom € 6000,-
Dit bedrag is excl btw & excl 12% Auteursrechten

De Notenkraker
Uitkoopsom € 6000,- inclusief Experium
Dit bedrag is excl btw & excl 12% Auteursrechten
*Een matinee is alleen te boeken in combinatie met een avondvoorstelling de dag ervoor.

Schoolvoorstelling De Notenkraker
Uitkoopsom € 1500,-
Dit bedrag is excl btw, maar inclusief Auteursrechten

ICOON (deels Live-muziek)
Uitkoopsom € 6750,-
Dit bedrag is excl btw & excl 12% Auteursrechten
Orkestbak is nodig

End of Season
Uitkoopsom € 6000,-
Dit bedrag is excl btw & excl 12% Auteursrechten

TYPHOON
Neem contact op met Bureau Berbee en Jansen

Informatie en boekingen

Voor boekingen bel of mail met Jamy Schinkelshoek: