• Voorstelling

SPRING in Musis

Over het programma

In het programma SPRING in Musis staat de Italiaanse meesterchoreograaf Mauro Bigonzetti centraal. Deze avond presenteren we een nieuwe creatie van Bigonzetti: Bambù – een uiterst fysiek werk voor het hele ensemble. 

Het programma The Best of Introdans – seizoen 23-24 op 9 april is helaas gewijzigd wegens technische redenen. Dit betekent dat het eerder geplande Kaash van Akram Khan en (deel uit) Swan Lake van Stijn Celis niet gedanst kunnen worden. Introdans danst deze avond wél Cantata van de Italiaanse meesterchoreograaf Mauro Bigonzetti, zoals aangekondigd, en daarbij ook twee delen uit zijn choreografie Rossini Cards, plús zijn gloednieuwe choreografie Bambù, allen afkomstig uit het SPRING programma van Introdans dat in maart in première gaat.

Extra speeldatum op 8 april
We zijn verheugd te melden dat er een extra speeldatum is toegevoegd aan ‘SPRING in Musis’. Oók op 8 april kun je genieten van het SPRING programma in de Parkzaal van Musis. De muziek van Cantata wordt op 8 april, net als op 9 april, live gezongen en van Rossini Cards dansen we niet de openingsscène (dus twee delen in totaal).

Lees hieronder meer over het programma.

Deel dit programma:

Extra informatie

Bambù en Rossini Cards

In het programma SPRING in Musis staat de Italiaanse meesterchoreograaf Mauro Bigonzetti centraal. Deze avond presenteren we een nieuwe creatie van Bigonzetti: Bambù – een uiterst fysiek werk voor het hele ensemble. Daarnaast dansen we twee delen uit zijn veelgeprezen Rossini Cards, waarvan een deel nieuw is voor Introdans. Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot en barokcomponist Gioacchino Rossini (1792-1868). Als eerste een duet dat aanvankelijk heel stemmig en romantisch lijkt te zijn, maar algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers vergt, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering. 

De pers over Rossini Cards: ‘Zo zwierig als ze in paren opkomen, zo scherp verspringen ze in strak wisselende rijen (..) Door de heldere patronen wordt de tinteling van Rossini’s operamuziek zicht- en voelbaar.’ – de Volkskrant 

Cantata (met live-muziek)

De avond vervolgt met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde ‘powerstuk’ laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van vier Italiaanse zangeressen: Lorella Monti (Assurd), Cristina Vetrone (Assurd), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weer licht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte. Cantata werd bij eerdere uitvoeringen dan ook steeds op staande ovaties onthaald. 

De pers over Cantata: ‘Cantata is enerverend, uitgelaten, bij vlagen heerlijk bizar en doet het publiek vooral naar het eind toe naar adem happen’ – De Gelderlander 

Mauro Bigonzetti (1960, Rome) leidde onder meer het beroemde Ballet de la Scala in Milaan en werkt als freelance choreograaf voor balletgezelschappen in en buiten Europa, waaronder toonaangevende gezelschappen als het Moskouse Bolsjoj Ballet, English National Ballet, Stuttgarter BallettNew York City Ballet en Les Grands Ballets Canadiens.

Blijf op de hoogte