recensie "Tomeloze energie bij SPRING" - Theaterparadijs ★★★★★

4 april 2024

Door Peter Rombouts – gezien 29 maart 2024 in de Haarlemse Schouwburg

Het wil maar niet vlotten met al die grijze grauwe dagen die de Lente aankondigen. Echter Spring van Introdans doet alle grijze wolken verdwijnen. De tomeloze energie die de dansers tonen is zo aanstekelijk dat je met een glimlach het theater verlaat.

De avond wordt geheel verzorgd door de Italiaanse choreograaf Mauro Bigonzetti. We krijgen in drie balletten pure dans te zien die eerlijk en oprecht is. Er wordt menselijke ziel getoond met veel humor en verbondenheid. Geen moeilijk doenerij waardoor rauwe energie omslaat naar devotie en ontroering.

Het eerste ballet Rossini Cards is een ode aan de componist en bestaat uit drie delen. We zien een lange tafel waaraan alle dansers van de groep op het achtertoneel aan het diner een bewegingsfrase uitvoeren die herhalend steeds weer wordt aangevuld met een nieuwe bewegingsreeks. Doorspekt met Operaflarden van Rossini wekt het toneelbeeld humorvolle schoonheid op. Alle dansers zijn alleen gekleed in een kort vleeskleurig broekje. Met belichting van kaarslichtachtige gloed, doet de scène daardoor intiem aan. Als op het einde van de scène het zwarte doek naar beneden komt, rollen twee dansers onder het doek naar voren. We krijgen een pas de deux die intens en erotisch gedanst wordt. Het is prachtig om te zien dat waar tegenwoordig de preutsheid weer overal op de loer ligt deze twee dansers versmelten in elkaar. Balancerend en kruipend door en op elkaar krijg ik hetzelfde gevoel als toen ik De Kus van Rodin zag in Parijs. Zeldzame romantiek van deze twee prachtdansers, in het echt ook een liefdespaar, Vérine Bouwman en Salvatore Castelli. Na de pas de deux verschijnen de dansers unisono in zwarte pakken met alpinopet en dansen een feestelijke finale vol vuur en humor.

Het tweede ballet Bambù is een wereldpremière en is qua sfeer van een totaal andere orde. Geïnspireerd op een Japans gedicht in een compositie van zijn zoon Federico Bigonzetti zien we een groep dansers bijna meditatief bewegen. De Bamboe is een sterke plant. De wortels zoeken elkaar op en verstrengelen in elkaar en werken samen. Het valt mij op hoe gelijk de bewegingen worden uitgevoerd waarbij de armen en handen een expressieve zeggingskracht laten zien. Soms breekt er een solo of pas de deux uit de samensmelting. Een typisch Bigonzetti stijl zie je terug in een diagonale lijn waar alle dansers een kanon van bewegingen uitvoeren afgewisseld met het tegelijkertijd bewegen. Net als het Bamboe wat buigt in de wind.

Het derde ballet Cantata is een uitsmijter van jewelste. Je waant je op het platteland van Italië. Een quartet vrouwen van Assurd zingt live de oude traditionele volksliederen terwijl de dansers in en om elkaar hun rauwe energie laten zien. Een waar feest die ik zelden zo mooi verbeeld heb ervaren. Acrobatische handelingen afgewisseld met groepsdansen. Het is een spel waar de dansers elkaar aftroeven in speelse danswedstrijden. Laat de lente maar komen.

Blijf op de hoogte