In samenwerking met het Japanse inclusieve theaterfestival LAND FES, de Sadamatsu-Hamada Ballet Company (Kobe) en Nieuwe Instituut (Rotterdam) presenteert Introdans op het officiële programma van de World Expo 2025 in Osaka, Japan in mei 2025 de nieuwe choreografie UNUM. Deze wordt gerecreëerd door Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn en de Japanse choreograaf / beroemde butoh danskunstenaar Dai Matsuoka – tevens artistiek directeur van LAND FES. In deze intergenerationele choreografie brengen we Introdansers en Japanse dansers van Sadamatsu-Hamada Ballet Company en gastdansers samen met hun (groot)ouders. Vanuit Introdans zijn de betrokken dansers Angelica met haar vader en Mark met zijn moeder. UNUM gaat in première op de nationale dag van Nederland op de Wereldtentoonstelling in Osaka, op 21 mei 2025.
UNUM (Latijn: Eén, Eenheid; Voorbeeld: E pluribus Unum : eenheid uit veelheid)
UNUM wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de Nederlandse Ambassade in Japan.
UNUM is een intergenerationeel werk dat draait om de interactie en creativiteit tussen dansers, waaronder mensen met een andere lichaamsrealiteit, en hun ouders, grootouders en kinderen via dans. Door ambitieuze sociale thema’s te behandelen, zoals de vergrijzing en familiedynamiek, wil de voorstelling het publiek uitdagen om na te denken over hoe we een symbiotische samenleving kunnen realiseren. Introdans, een dansgezelschap uit Arnhem, Nederland, zet zich al jarenlang actief in voor inclusieve dans (dans met een focus op danskracht en sociale inclusie). Het gezelschap maakt onder andere voorstellingen met mensen met een andere lichaamsrealiteit en ouderen.
Het thema Creating a new dawn together van het Nederlandse Paviljoen in Osaka (dat door Nieuwe Instituut wordt ontworpen) sluit daar op aan: naast het thema duurzaamheid gaat dat ook over de duurzaamheid van samenleven. Met deze dansproductie deelt Introdans met haar partners de danskracht en waarde van het intergenerationele gedachtegoed met een wereldwijd publiek. Na de première in Osaka gaat UNUM ook op tournee in de Kansai provincie naar Kobe (Kobe Bunka Hall) en Kyoto (ROHM Theater). Tijdens de tournee geven de choreografen Luteijn en Matsuoka ook diverse workshops en lezingen over het maken van inclusieve artistieke professionele producties en gaan ze samen met de dansers het gesprek met het publiek aan.
Over Introdans- danskracht en inclusie
Al meer dan 50 jaar enthousiasmeren we zoveel mogelijk mensen voor de danskunst: met hart, ziel en heel veel vakmanschap. Introdans staat voor toonaangevend danserfgoed, hedendaagse klassiekers voor de jeugd, interactieprojecten en nieuw werk van jonge(re) makers. Als reizend repertoiregezelschap zijn we niet alleen invloedrijk in de regio, maar ook op (inter)nationaal niveau. Met een energieke en dynamische danstaal spreken we een breed publiek aan.
Introdans gelooft in danskracht of empowerment door dans; het opent werelden en verbindt mensen met hun verbeeldingsvermogen en met elkaar. Al sinds de oprichting van ons gezelschap in 1971 zetten we danskracht maatschappelijk in. Deze intrinsieke motivatie zit in ons DNA. Net als de overtuiging dat iedereen er mag zijn, zoals diegene is. Introdans heeft de afgelopen 25 jaar, als aanjager en ontwikkelaar van interactie en inclusie, een beweging in gang gezet die niet meer weg te denken is uit het danslandschap. Onze ambitie is om hoogwaardige inclusieve dans verder te integreren in onze reguliere programmering.
Over LAND FES – Japan
LAND FES verbindt op een unieke manier podiumkunsten, lokale gemeenschappen en diversiteit. Het festival organiseert door het jaar heen inclusieve projecten en workshops waaraan iedereen, ongeacht beperking, leeftijd of nationaliteit betrokken kan worden. Daarmee willen ze een podium creëren dat zowel sociale inclusie als culturele en artistieke uitwisseling bevordert. Introdans focust op de doorvertaling van interactie, participatie en inclusie naar volwaardige professionele dansproducties met een inclusieve casting.
Iungo en NEST
Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn maakte eerder voor Introdans de intergenerationele choreografie Iungo – NEST, met Introdansers en familieleden. LAND FES was hierdoor geïnspireerd. In januari 2024 ging Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn naar Tokio, Japan om voor LAND FES een nieuwe versie van Iungo te maken met een Japanse gemengde cast, getiteld Iungo – De Ontmoeting Tokio. Deze inclusieve choreografie liet zien hoe waardevol het is om mensen met elkaar te verbinden, met deelnemers van verschillende leeftijden, achtergronden en lichaamsrealiteiten. De samenwerking met LAND FES was erg succesvol en werd door deelnemers en publiek als heel bijzonder ervaren. Ook de Nederlandse ambassade in Japan was onder de indruk van deze uitwisseling die alle culturele hokjes oversteeg en sociale muren doorbrak. Er volgde een uitnodiging om een verdere Nederlands/Japanse artistieke samenwerking te verkennen en dat te koppelen aan de aanstaande World Expo in Osaka 2025. Dat werd het choreografie project UNUM.
Intergenerationeel
De vergrijzing van de bevolking is een onderwerp dat ons allemaal aangaat. In Nederland zien we dat veel ouderen te maken hebben met isolement, terwijl Japan een nog oudere bevolking heeft. Bijna 30% van de Japanners is 65 jaar of ouder, maar ouderen in Japan blijven vaak verrassend vitaal, vooral omdat ze actief blijven bewegen. Introdans en LAND FES weten als geen ander dat deelnemen aan dansactiviteiten het leven van ouderen echt kan verbeteren. Dansen is niet alleen goed voor de gezondheid, maar geeft ook plezier en helpt bij het opbouwen van sociale contacten. Tijdens het werken aan Iungo – De Ontmoeting Tokio ontdekten Matsuoka en Luteijn een gedeelde interesse: intergenerationeel werken. Door de wijsheid van ouderen te koppelen aan de fysieke kwaliteiten van jongeren én andersom ontstaat een heel interessant proces en artistiek resultaat waarbij generaties veel van elkaar kunnen leren. Het idee voor UNUM werd geboren: het maken van een voorstelling waarbij verschillende generaties elkaar ontmoeten op het podium.
Werkproces UNUM
Het repetitieproces voor UNUM verloopt in Japan en Nederland. Bij Introdans werken in eerste instantie twee Introdansers met hun respectievelijke vader en moeder met Luteijn. Daarna gaan ze mee naar Japan om vier Japanse collega’s (uit het netwerk van Matsuoka) te ontmoeten die met hun grootvader, moeder of kind gaan deelnemen aan de productie en verder gaan werken aan de productie, onder leiding van de twee choreografen. Na een eerste kennismaking in Japan en een verdere kennismaking in Nederland, ontwikkelen zij tijdens voorbereidende online sessies de basischoreografie en het projectproces. Het doel is dat ze elkaar daar ook voortdurend bij inspireren; ze willen graag van elkaar leren. Matsuoka en Luteijn zijn samen artistiek verantwoordelijk en werken daarnaast uitvoerend met de dansers. Om een stevige poot in de Kansai provincie te hebben (waar Osaka ligt) legden ze contact met Yusuke Tsutsumi. Tsutsumi was 15 jaar geleden danser bij Introdans, maar is nu general director van Sadamatsu-Hamada Ballet Company in Kobe, een van de weinige gesubsidieerde balletgezelschappen van Japan, met een groot netwerk in de provincie Kansai. Tsutsumi helpt mee met de logistiek en planning van de tour en levert ook dansers uit zijn gezelschap uit de Kansai/ Kobe/ Kyoto regio die met hun (groot)ouders meedansen in UNUM.