Interview VRtuoos VRtueel Dans Magazine

Interview VRtuoos VRtueel Dans Magazine

1 juni 2023

door: Fransien Van Der Putt

Introdans ontwikkelde VRtuoos VRtueel. Een interactieve VR dansexperience voor jong en oud én voor mensen die normaliter zelden of nooit naar het theater gaan. Zoals ouderen in een verzorgingshuis of jongeren met autisme. Een ervaring die uit verschillende onderdelen bestaat en die je overal ‘op kunt zetten’, met de VR-brillen van Introdans.

Eén onderdeel neemt de toeschouwers in een 360 graden-3D omgeving mee achter de schermen van het dansgezelschap, midden tussen de dansers in de kleedkamers en op het podium van het theater, waar ze een choreografie meedansen en het applaus samen met de Introdansers in ontvangst nemen. Zelfs artistiek directeur van Introdans, Roel Voorintholt, was totaal verrast toen hij op zijn kantoor de VR-bril opzette: ‘Ik ken de company natuurlijk van binnenuit, maar van zo dichtbij had ik het zelfs niet eerder ervaren.’

In een ander onderdeel van VRtuoos VRtueel wordt de gebruiker uitgedaagd om zelf te gaan bewegen. Chantal de Vries, die sinds aantal jaren als choreograaf bij Introdans verantwoordelijk is voor allerlei interactieve projecten met verschillende doelgroepen, ontwikkelde samen met Studio VRij uit Amsterdam deze interactieve experience. Na een intensieve periode van ideeën vertalen en technische mogelijkheden uitproberen, nodigden De Vries en het team van Studio VRij de mensen van Theaterwerkplaats Kazou uit Oosterbeek uit om de experience te testen. Wat waren de ervaringen van Chantal en Kazou-deelnemer Rick van den Oord?

RICK: ‘Kazou is een theaterwerkplaats voor jongeren met autisme. Ik volg daar lessen in onder andere muziek, drama en dans. En we maken ook zelf voorstellingen. Dat helpt mij vooral in mijn sociale ontwikkeling en in het oefenen van de fijne kneepjes van het theatervak. Chantal geeft ook les bij ons.’

CHANTAL: ‘Techniek is zo interessant. Met de 360 graden-3D experience in het theater willen we dat de gebruiker, net als een Introdanser, ervaart hoe het is om op een podium te staan en te dansen. Deze ervaring kan als het ware ook vanuitje stoel. Met de andere, interactieve experience ga je zelf bewegen en dansen. We hebben er een jaar aan gewerkt. Nu heb je een speciale VR-bril op je hoofd, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, dus over een tijdje zal het formaat niet veel verschillen van een gewone bril. Je gaat echt een andere wereld binnen. Jongeren met autisme houden vaak heel erg van games, maar zijn ook erg gevoelig. Daarom waren we extra benieuwd wat zij ervan vonden.’

CHANTAL: ‘In het interactieve dansonderdeel beweegt de deelnemer eerst door middel van een soort spel waarin je uitgedaagd wordt om verschillende bewegingen te maken. Omdat iedereen in de ruimte dit spel op hetzelfde moment doet, dansen we samen een choreografie zonder hiervoor te repeteren. Daarna zien de deelnemers elkaar als avatars. Deze avatars en de omgeving waarin we ons bevinden is ontwikkeld door Kuba Jekiel, een VR-architect/designer. De avatars verschillen allemaal een beetje van elkaar maar hebben wel dezelfde stijl en dezelfde kleur. In dit zogenaamde ‘multiplayer’ deel hebben de deelnemers contact met elkaar en dat maakt het heel leuk en spannend.’

RICK: ‘Het landschap dat in beeld kwam, deed mij aan jaren negentig games denken, vooral door het uiterlijk van de game, al die oosters ogende landschappen en het gebruik van de kleuren, zoals blauw en geel. Ken je Fantasy 7? Het voelde echt alsof je erin zat.’

CHANTAL: ‘Het eerste spelgedeelte is geen wedstrijd, eerder een soort warming-up gevolgd door deel twee waarin je samen danst in een surrealistisch amfitheater. Met je dansbewegingen teken je lijnen, die als 3D-tekeningen in de ruimte blijven staan. Met z’n achten maak je zo samen een uniek kunstwerk, datje met elkaar van alle kanten kunt bekijken.’

RICK: ‘Ik vond vooral het tweede gedeelte erg spannend, waarin we moesten gaan dansen, dansen op muziek, dat was spectaculair. Ik had na afloop wel een beetje een wagenziekte-gevoel.

CHANTAL: ‘Mensen die gevoelig zijn, kunnen overprikkeld raken, maar als je het goed doet dan help je hen juist iets te ervaren wat ze anders misschien uit de weg zouden gaan. In de VR ervaring blijft de vloer ook gewoon de vloer, we dalen niet af in kelders, we stijgen niet op, we gaan niet onder water. Het gaat om de bewegingen die je met je eigen lichaam maakt in relatie tot wat er in de VR gebeurt. Dat houdt het op een bepaalde manier ook reëel. En toch is het magisch, je kan het echt zo gek maken als je wilt!’

CHANTAL: ‘Of het theater saai is vergeleken met VR? Nou, in VR kan je heel eenvoudig van plek veranderen of olifanten laten rondlopen, of de ruimte delen met mensen die aan de andere kant van de stad of van de wereld zijn. Maar het live-aspect van theater is ook echt essentieel. Het gaat over mensenwerk, de rand opzoeken en het publiek inspireren. Het is de combinatie van echt en virtueel. Dat je hersenen geloven dat het virtuele echt is en geen illusie. Dat gebeurt in het theater ook en dat maakt het spannend.’

VRtuoos VRtueel van Introdans in samenwerking met Studio VRij wordt na de zomer verder uitgerold voor verschillende doelgroepen op meerdere locaties. Meer informatie: introdans.nl/vrtuoos-vrtueel

Blijf op de hoogte