Monumentale en minimalistische dans van twee unieke danspersoonlijkheden in Musis
Een programma vol monumentale en minimalistische dans van twee unieke danspersoonlijkheden in Musis. Introdans danst het stuk Typhoon van de Nederlandse choreograaf Krisztina de Châtel en twee choreografieën uit het focusprogramma ICOON rond het werk van de Amerikaanse choreograaf Lucinda Childs. Dit speciale samengestelde programma is alleen in Arnhem te zien!
Typhoon is een monumentale krachtmeting in minimalistische dans. De choreografische ordeningsdrang van Krisztina de Châtel wordt in deze voorstelling als het ware in een vliegende storm beproefd. De dansers zijn klaar voor de strijd. De Châtel weet telkens opnieuw te boeien met haar unieke, energieke dans vol minimalistische en wiskundige bewegingen.
De twee choreografieën uit ICOON zijn van choreograaf Lucinda Childs, net als De Châtel koningin van de minimalistische dans. Childs’ bewegingstaal is volstrekt uniek: op abstracte, bijna mathematische wijze creëert ze met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken.
“Noem het dansende wiskunde, muzikaal wandelen of bewegende figuren, het is opwindend en lucide. Alsof Childs met een geodriehoek de menselijke drift heeft willen beteugelen”– de Volkskrant over Lucinda Childs
“Een indrukwekkende productie met een bijna beangstigende kracht.” – NRC over Krisztina de Châtel
“Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen. Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Daarnaast zijn voor mij Childs’ meesterwerken echt het ‘paradepaardje’ van Introdans. Haar werk is meditatief, uiterst esthetisch, en met dat van geen andere choreograaf te vergelijken. Je wordt er als vanzelf in meegevoerd en door betoverd, en ik hoor ook vaak van toeschouwers dat ze er heel kalm en relaxt van worden – en dat is ook wel eens fijn in deze chaotische tijden” aldus artistiek directeur Roel Voorintholt.
TYPHOON & ICOON in Musis is alleen te zien in Arnhem!
Data: 15 t/m 18 mei 2025
Locatie: Musis Arnhem
Typhoon – Krisztina de Châtel
In een windstille proloog die begeleid wordt door de kabbelende pianoklanken van Simeon ten Holt’s Canto Ostinato bereiden de dansers zich voor op wat komen gaat. Ze hangen uit het lood alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen klieven door de lucht. Ze zijn klaar voor de strijd. Dan overstemt het aanzwellend geraas van windmachines de zachte pianoklanken. De dansers zuigen de longen vol en leveren fier en trots het gevecht tegen deze (onzichtbare) materie die zij al dansend tastbaar maken. De monumentale dansvoorstelling Typhoon (1986) van choreograaf Krisztina de Châtel wordt in het voorjaar van 2025 hernomen en gedanst door de dansers van Introdans.
Voor de voorstelling Typhoon werkte Krisztina de Châtel samen met beeldend kunstenaar Peter Vermeulen en componist Simeon ten Holt. Het centrale thema in het werk van Peter Vermeulen is het omzetten van energie in bewegende en geluidsproducerende beelden. Voor Typhoon werkte hij het idee uit om de dansers een regelrechte confrontatie aan te laten gaan met de onberekenbare krachten van de wind. Hij plaatste daarvoor drie windmachines die in kracht kunnen variëren van een lichte bries tot een flinke storm. De Châtel laat haar dansers vervolgens de directe confrontatie aangaan met de door Vermeulen ontworpen windmachines.
Petricor uit ICOON – Lucinda Childs
Petricor (‘de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt’) is het derde werk dat de ‘koningin van de minimal dance’ in 2018 voor Introdans creëerde. Childs liet zich voor deze creatie inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi, bekend van onder meer zijn muziek voor de Franse filmhit Intouchables. Het resultaat is een complexe maar tegelijkertijd kraakheldere choreografie van repeterende, klassieke danspassen die licht als een veertje in de ruimte zijn geplaatst. De ingenieuze mathematische patronen die Childs daarbij creëert, worden in getekende versie ook zichtbaar op het decor van de Franse kunstenaar Dominique Drillot. Abstracte kunstwerken die de genialiteit van de choreografie nog eens onderstrepen.
Concerto uit ICOON – Lucinda Childs
Een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ jaagt zij zeven dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.
Over Krisztina de Châtel
Choreograaf Krisztina de Châtel weet telkens opnieuw te boeien met haar unieke, energieke dans vol minimalistische en wiskundige bewegingen. De succesvolle reprises van Thron (2017) en Pulse (2019) en het monumentale Föld (2022) laten zien hoe haar voorstellingen telkens weerklank vinden bij een nieuwe generatie kijkers. Haar voorstellingen draaien rond contrasten en confrontaties: kwetsbare menselijke lichamen staan tegenover natuurelementen als wind, aarde en water, of de imposante ruimte van een kerkgebouw of machineloods. In het lichaam zelf woedt ook een strijd: tussen passie en beheersing, tussen individuele vrijheid en de anonimiteit en geborgenheid van het collectief.
Over Lucinda Childs
Choreograaf Lucinda Childs is de koningin van de minimalistische dans. In 2025 wordt zij 85 jaar en dat viert Introdans groots met ICOON, een eerbetoon aan de ‘grand old lady’ van de Amerikaanse dans. Childs’ bewegingstaal is volstrekt uniek: op abstracte, bijna mathematische wijze creëert ze met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken. Ook de band tussen Childs en Introdans kan gerust uniek genoemd worden, er is geen gezelschap ter wereld dat zoveel werk van haar danst. Introdans heeft een rijk oeuvre van bestaand en nieuw werk van Lucinda Childs.