Een feestelijk zomers festijn vol nieuwe ontmoetingen en virtuoze balletten
Om de zomer feestelijk in te luiden presenteert Introdans aan het einde van het theaterseizoen ‘24-‘25 weer een wervelende editie van End of Season. Naast diverse virtuoze hoogtepunten uit het recente Introdans-repertoire bevat het programma ook tal van verrassingen en inclusieve dansontmoetingen. Nieuwe makers worden geïntroduceerd, bijzondere gastdansers duiken op, en het gezelschap blikt terug op samenwerkingsprojecten met kunstenaars en organisaties uit andere disciplines. Voor dansers die hun carrière beëindigen of naar het buitenland vertrekken is het jaarlijkse End of Season bovendien dé mogelijkheid om nog een laatste keer te schitteren en al hun talenten te etaleren. Op het programma staan acht werken van choreografen Mauro Bigonzetti, Jordy Dik, Lucinda Childs, Sidi Larbi Cherkaoui, David Parsons, Oona Doherty, Mauro de Candia en Daan Wijnands.
“We willen met End of Season vooral een heerlijk swingend, zomers feestje bouwen. We kijken achterom, maar zeker ook vooruit naar nieuwe producties die op stapel staan, en alle verschillende onderdelen van het programma worden op een aanstekelijke, feestelijke manier met elkaar verbonden” aldus Introdans-directeur Roel Voorintholt.
End of Season 2025 gaat 19 juni 2025 in première in Amphion Doetinchem
tournee: t/m 28 juni 2025
locaties: Doetinchem, Zwolle, Hengelo, Nijmegen, Apeldoorn
Rossini Cards (fragment) – Mauro Bigonzetti
De Italiaanse choreograaf Mauro Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve een beroemd barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. Aan een lange tafel laaft het volledige dansers tableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog.
Live, Live: All We Can Do Is Live – nieuwe creatie – Jordy Dik (voorproefje HubClub’26)
Jordy Dik creëert voor End of Season 2025 een nieuwe, inclusieve choreografie als voorproefje op de HubClub’26 volgend jaar. Dik is een Nederlandse choreograaf en community artist die met zijn werk de grenzen van dans en theater verlegt. Gedreven door een diepgewortelde liefde voor (mede)menselijkheid, creëert hij ontmoetingen waarin kwetsbaarheid en kracht samensmelten. Zijn artistieke signatuur kenmerkt zich door een rauwe, poëtische en meeslepende benadering, waarin dans niet alleen een vorm van schoonheid is, maar een expressie van een diepgeworteld verlangen naar verbinding en een viering van ons mens-zijn. Jordy Dik is genomineerd voor de Innovatieprijs van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht 2025
Notes of Longing – Lucinda Childs
Notes of Longing is een nieuwe creatie die de Amerikaanse choreograaf Lucinda Childs voorjaar 2025 maakte voor Introdans. Ze werkt hierbij met de pianomuziek van de Nederlandse pianist/componist Matteo Myderwyk en koos acht stukken uit zijn album ‘Notes of Longing’. Ze laat zich inspireren door de structuur van de muziek. Dansers moeten van haar ‘in’ de muziek zitten, ze wil zien dat ze het voelen, ervan genieten.
Pure – Sidi Larbi Cherkaoui
Een lyrisch, virtuoos en ontroerend duet, vol bijzondere lifts. Zo laat Pure van Sidi Larbi Cherkaoui zich het best omschrijven. In de intieme choreografie onderzoekt Cherkaoui het thema zuiverheid in spirituele zin. Wat blijft er over als je alle menselijke verlangens loslaat? De vrouwelijke danser in het duet beschildert zich met Japanse tekens, en creëert zo iets nieuws, terwijl ze aan de andere kant het pure vernietigt. Haar partner wist de geschilderde tekens liefdevol uit, alsof hij de sporen die het leven op haar hebben achtergelaten wil laten verdwijnen. Maar ondanks al zijn tederheid kan hij het proces niet keren.
Caught- David Parsons
David Parsons’ iconische solo Caught is een samensmelting van kunst en technologie, waarbij een perfecte timing en atletisch uithoudingsvermogen vereist zijn. Het resultaat is een indrukwekkend spel met zwaartekracht, waarin de danser door de lucht lijkt te zweven, de ruimte verslindt en vervolgens op magische wijze weer tot stilstand komt in het midden van het podium. De kern van het stuk ligt in de menselijke fascinatie voor vliegen, iets wat volgens Parsons universeel is. Parsons kreeg het idee voor Caught na samenwerkingen met fotografen en het bestuderen van hoe licht in fotografie wordt gebruikt om beelden vast te leggen. Door het licht zo te manipuleren dat alleen bepaalde vormen en houdingen worden belicht, creëerde hij een reeks snapshots. Samengevoegd vormen deze geïsoleerde beelden een dans die volledig in de lucht lijkt plaats te vinden.
Lazarus – Oona Doherty
Lazarus, van de Ierse choreograaf Oona Doherty, gaat over de littekens die we allemaal oplopen. Een choreografie over vechten voor iets waar je in gelooft, over oprecht zijn. Deze krachtige performance voor zes dansers barst van woede, bravoure en menselijkheid. Het ontmantelt stereotypen van man- en vrouw-zijn en vindt schoonheid aan de rand van het bestaan. Het nodigt de kijker uit om achter het masker van ego en schijn te kijken.
La Morte del Cigno – Mauro de Candia
In La Morte del Cigno geeft Mauro de Candia een ijzersterke mannelijke interpretatie aan De Stervende Zwaan, de korte solo die de Russische ballerina Anna Pavlova onsterfelijk maakte. Deze zwaan is een eigenwijs, trots beest dat zich met een enorme dierlijke kracht, passie en souplesse een weg richting zijn vrijheid probeert te banen.
Bye Bye Land – Daan Wijnands
Showtime! Het swingende Bye Bye Land van de bekende musical- en theaterchoreograaf Daan Wijnands (bekend van onder meer Hij gelooft in mij, Hello Dolly, All Stars en Alex Klaassens’ Showponies) is een ode aan MGM filmmusicals op de bekende filmmuziek van La La Land. Een energieke en speelse choreografie met als thema afscheid.
delen uit Rossini Cards (tafelscène en duet)
choreografie Mauro Bigonzetti
muziek Gioachino Rossini, La Cenerentola / Act: “Questo è un nodo avviluppato”, Péchés de Vieillesse: Ouf! Les Petits Pois
kostuumontwerp Helena de Medeiros
decor- en lichtontwerp Carlo Cerri
kostuumatelier Atelier Introdans Kan dit samen: kostuum- en decoratelier Atelier Introdans
decoratelier Atelier Introdans
instudering Béatrice Mille
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 24 minuten
wereldpremière 27 januari 2004, Aterballetto, Reggio Emilia (I)
Introdanspremière 22 maart 2024, Nijmegen
Nieuwe creatie (werktitel: Live, Live: All We Can Do Is Live)
choreografie Jordy Dik
muziek
lichtontwerp
kostuumontwerp
kostuumatelier
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± minuten
wereldpremière 19 juni 2025, Introdans, Doetinchem
Notes of Longing
choreografie Lucinda Childs
muziek Matteo Myderwyk, Intermission, Remembrance, Evening Song, Aria, Passing Notes, Longing, Waltz For Waving Starlings, Pastoral, Lullaby van het album Notes of Longing
(live uitgevoerd door pianist Matteo Myderwyk in Amsterdam, Apeldoorn, Gouda, Haarlem, Maastricht, Nijmegen, Utrecht)
decor-, licht en kostuumontwerp Dominique Drillot
kostuumatelier Merlijn Koopman
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 21 minuten
wereldpremière 14 maart 2025, Introdans, Nijmegen
Pure
choreografie Sidi Larbi Cherkaoui
muziek Japanse en Koreaanse traditionele muziek, bewerking Tsubasa Hori, Woojae Park & Olga Wojciechowska, uitgevoerd door Tsubasa Hori, Olga Wojciechowska, Gabriele Miracle en Kazutomi ‘Tsuki’ Kozuki
lichtontwerp Adam Carrée
decor met dank aan Eastman
kostuumontwerp Saša Kovačević
realisatie lichtontwerp Mathias Batsleer
kostuumatelier Merlijn Koopman
instudering Guro Nagelhus Schia & Vebjørn Sundby /Nagelhus Schia Productions
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 14 minuten
wereldpremière 12 maart 2013, Eastman, Antwerpen (B)
Introdanspremière 15 februari 2019, Arnhem
Caught
choreografie David Parsons
muziek Robert Fripp,1984 van Let the power fall
lichtconcept David Parsons
lichtontwerp Howell Binkley, aangepast door Joop Caboort
kostuumontwerp David Parsons
instudering Elizabeth Koeppen
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 5 minuten
wereldpremière 1982, David Parsons, New York City (US)
Introdanspremière 30 maart 2002, Arnhem
Lazarus
choreografie, artistiek concept/eindregie Oona Doherty
geluidsontwerp Oona Doherty, Merseri deus alegeri, Wee bastards doc.
lichtontwerp Lisa Mary Barry
kostuumontwerp Oona Doherty
kostuumatelier Atelier Introdans
instudering Sati Veyrunes
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 8 minuten
wereldpremière Ballet de Marseille
Introdanspremière 19 juni 2025, Doetinchem
La Morte del Cigno
choreografie Mauro de Candia
muziek Camille Saint-Saëns – le Cygne – uit Le Carnaval des Animaux
kostuum- en lichtontwerp Mauro de Candia
kostuumatelier Merlijn Koopman
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 4 minuten
wereldpremière 5 januari 2009, Giovane Balletto Mediterraneo, Massa (I)
Introdanspremière 26 december 2009, Arnhem
Bye Bye Land
choreografie Daan Wijnands
assistent van de choreograaf Isabelle Vedder
muziek La La Land (Originele filmmuziek)
kostuumontwerp Dieuweke van Reij
lichtontwerp Tim van ’t Hoff
kostuumatelier Dieuweke van Reij en Atelier Introdans
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
duur ± 15minuten
wereldpremière Introdans, 20 juni 2024, Doetinchem
Muziekcredits uitgebreid:
Epilogue – Justin Hurwitz – La La Land (Original Motion Picture Score)
A Lovely Night – Justin Hurwitz, Justin Paul, Benj Pasek – La La Land (Original Motion Picture Soundtrack)
Bogart & Bergman – Justin Hurwitz – La La Land (Original Motion Picture Score)
Rialto At Ten – Justin Hurwitz – La La Land (Original Motion Picture Score)
You Love Jazz Now – Justin Hurwitz – La La Land (Original Motion Picture Score)
Someone in the Crowd – Justin Hurwitz, Justin Paul, Benj Pasek – La La Land (Original Motion Picture Soundtrack)
Credits – Justin Hurwitz – La La Land (Original Motion Picture Score)