Magische, fantasierijke bewerking van hét winterballet bij uitstek – NL première
Grenzeloze fantasie, uitbundige choreografieën, tedere dans, en een totaal nieuwe kijk op Tsjaikovski’s beroemde muziek: deze grootste productie die Introdans ooit heeft uitgebracht, heeft het allemaal! We presenteren dit seizoen wederom een eigentijdse, nieuwe bewerking van een alom geliefde klassieker voor de héle familie. Ditmaal viel de keus op hét winterballet bij uitstek: De Notenkraker, maar dan in een geheel eigen en unieke interpretatie van de Belgische choreograaf Jeroen Verbruggen. Zijn versie bevat géén kerstboom, suikerfee of cadeautjes maar wél alle magie en betovering die je bij De Notenkraker verwacht! Introdans geeft het een eigenzinnige en eigenwijze touch. Een versie over het ‘kraken’ van je eigen schil, je eigen noot, om op die manier je ware identiteit te kunnen ontdekken. Met als blikvangers naast de bruisende choreografie van Verbruggen, zeker ook het ‘dromenlanddecor’ en de overdadige, barokke kostuums van het Parijse modeduo On Aura Tout Vu (Yassen Samouilov en Livia Stoianova), dat sterren als Beyoncé, Lady Gaga, Madonna en Christina Aguilera tot zijn clientèle mag rekenen. Na het daverende succes van Carmen en Swan Lake afgelopen jaren, is De Notenkraker een nieuwe voorstelling van Introdans in de wintermaanden voor iedere dansliefhebber (6-106 jaar). Voor het eerst te zien in Nederland!
“Het publiek, van jong tot oud, krijgt straks een geweldig festijn voorgeschoteld. De productie bruist, is feestelijk, loopt over van fantasie en aan alles merk je dat deze Notenkraker recht uit Jeroen Verbruggens hart komt,” aldus Introdans-directeur Roel Voorintholt. ‘Spectaculair, opzwepend, heerlijk spitsvondig én gevoelig’ schreef Le Temps.
Ook voor blinden en slechtzienden! De Notenkraker bieden we in Nijmegen en Den Haag aan met live audiodescriptie en speciale inleiding door een blindentolk van Komt het Zien! Lees hier meer.
De Notenkraker gaat 14 december 2024 in première in Orpheus Apeldoorn.
speelperiode: 14 december 2024 t/m 22 februari 2025
alle locaties: Apeldoorn, Maastricht, Zutphen, Den Bosch, Amersfoort, Zwolle, Sittard, Deventer, Nijmegen, Utrecht, Haarlem, Den Haag, Hengelo, Amstelveen
In zijn zinnenprikkelende versie blijft de choreograaf voor een groot deel trouw aan het originele Notenkraker-verhaal van E.T.A. Hoffmann. Alleen is Marie (in sommige balletversies Clara genoemd) bij hem geen jong, schattig meisje, maar een adolescent die zich verloren voelt in haar eigen lichaam en, in haar dromen, op zoek gaat naar zichzelf. Voor Verbruggen gaat zijn Notenkraker dan ook in de eerste plaats over het ‘kraken’ van je eigen schil, je eigen noot, om op die manier je ware identiteit te kunnen ontdekken. En een tweede thema in de productie is het idee dat je eerst van jezelf moet (leren) houden, voordat je bij een ander liefde kunt vinden. Daarnaast lijken in deze Notenkraker hier en daar ook elementen uit de fantasyboeken van C.S. Lewis (de Narnia-reeks) en Lewis Carroll (Alice in Wonderland, maar meer nog Alice in Spiegelland) op te duiken. Zo spelen een kledingkast, waarin je kunt verdwijnen, en spiegels die je werkelijke aard onthullen een belangrijke rol in de voorstelling.
De Notenkraker Experium
Net als bij Carmen en Swan Lake biedt Introdans ook bij De Notenkraker voorafgaand aan de voorstelling en in de pauze een ‘experium’ aan in de foyer van het theater. Een interactieve totaalbeleving voor jong en oud, waarbij je al je zintuigen kunt gebruiken om De Notenkraker nóg intenser te ervaren.
Over de choreograaf
Jeroen Verbruggen – die als danser bij achtereenvolgens het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, het Ballet d’Europe en tien jaar bij het befaamde Les Ballets de Monte Carlo danste – creëerde zijn Notenkraker in 2014 voor het Ballet du Grand Théâtre de Genève. Het was zijn eerste grootschalige, avondvullende productie, die meteen insloeg als een bom en een van de paradepaardjes van het gezelschap werd, zowel in het eigen theater in Genève als op tournees naar onder meer Frankrijk, Italië, Duitsland en Rusland.