Sprankelend, verbindend en verstillend.
Sprankelend, verbindend en verstillend. In de voorstelling BACH laten vier choreografen zich op geheel eigen wijze inspireren door het imposante oeuvre van de wereldberoemde componist. Het lichtvoetige Corpus Bach van Sidi Larbi Cherkaoui en Nicolas Vladyslav brengt een speels samenspel tussen vier dansers, live begeleid door de cellist Detmar Leertouwer. Manuel Vignoulle creëert speciaal voor BACH een nieuwe choreografie ANIMA, een meditatief ensemblestuk over de zoektocht naar je ware zelf. Selon désir van Andonis Foniadakis is een wervelwind van energie en verlangen op de Mattheus en Johannes passies. Introdans-dansers en filmmakers Jurriën Schobben en Alberto Villanueva Rodríguez maakten een dansfilm, geïnspireerd op het leven van Johann Sebastian Bach. Zijn verhaal wordt op een eigentijdse en abstracte manier getoond aan de hand van drie belangrijke aspecten uit het leven van de componist.
Première: 3 maart 2023
Speelperiode: t/m 20 mei 2023
Alle locaties: Nijmegen, Amsterdam, Belgrado (RS), Doetinchem, Hengelo, Wageningen, Oss, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Haarlem, Eindhoven, Den Haag, Apeldoorn, Amstelveen, Fulda (DE), Utrecht, Keulen (DE), Wolfsburg (DE), Tiel, Arnhem
Corpus Bach | Choreografie Sidi Larbi Cherkaoui & Nicolas Vladyslav
Dat choreografie en muziek ideale (dans)partners zijn, is bekend. In het speelse Corpus Bach tillen de Vlaams-Marokkaanse dansmaker Sidi Larbi Cherkaoui en de Franse Nicolas Vladyslav dit partnerschap naar een hoger plan. Iedere noot die de cellist Detmar Leertouwer, live op het podium, speelt komt terug in de golvende lichamen van de dansers, van hun tenen tot aan hun vingertoppen. Lees het interview met Sidi Larbi Cherkaoui en Nicolas Vladyslav hier.
ANIMA | Choreografie Manuel Vignoulle
ANIMA van choreograaf Manuel Vignoulle, voor een groot dansersensemble, gaat over een persoonlijke reis: die naar je ware zelf. ‘We beginnen aan de buitenkant,’ vertelt Vignoulle, ‘de oppervlakkige façade, daarna reizen we steeds verder naar binnen, tot alle buitenlagen zijn afgepeld en we uitkomen bij de essentie, bij de ziel.’ ‘Manuel maakt dans met weinig franje,’ aldus Roel Voorintholt. ‘Het is clean, rustig, meditatief, zonder extra’s die er eigenlijk niet toe doen.’ Lees het interview met Manuel Vignoulle hier.
“Zo verstild als de avond begint, zo intens en dynamisch eindigt het.” Theaterkrant
“Het energieniveau begint hoog, blijft hoog en eindigt hoog. De toeschouwer verlaat de zaal met een opgeladen batterij.” Het Parool
Dansfilm The volume in the flatness | Jurriën Schobben & Alberto Villanueva
The volume in the flatness is een film over Johannes Sebastian Bach, of beter gezegd de man achter de componist. Twee van onze dansers en tevens filmmakers Jurriën Schobben en Alberto Villanueva richten op een abstracte manier de focus op zijn persoonlijkheid in plaats van zijn oeuvre. Met een bijna letterlijke kijk in zijn hoofd en gedachten komen drie aspecten uit zijn leven aan bod. Zijn verlangen naar perfectie, zijn eigenwijsheid en zijn doorzettingsvermogen. Lees het interview met Jurriën en Alberto hier.
Selon désir | Choreografie Andonis Foniadakis
Selon désir is een wervelwind van energie en verlangen, gezet op de openingskoren van zowel de Mattheus- als de Johannespassie van Bach. ‘Het is ongelofelijk wat choreograaf Andonis Foniadakis met de dansers doet,’ aldus artistiek directeur Roel Voorintholt. ‘Hij vraagt het uiterste van hen, laat echt elke vezel bewegen. Zijn werk laat niemand onberoerd.’ Lees het interview met Andonis Foniadakis hier.
“Het ballet is een tornado van energie, ledematen en woest wapperende haren.”
Trouw over Selon désir“Eclectische ode aan Bach” Theaterkrant
Choreografie | Sidi Larbi Cherkaoui en Nicolas Vladyslav
Muziek | Johann Sebastian Bach Cello Suite Nr. 1 in G Majeur, BWV 1007: IV. Sarabande Cello Suite Nr. 1 in G Majeur, BWV 1007: VI. Gigue Cello Suite Nr. 5 in C Mineur, BWV1011: IV. Sarabande Cello Suite Nr. 5 in C Mineur, BWV 1011: V. Gavotte
Live uitgevoerd door | Detmar Leertouwer (met speciale dank aan NMF en Hilda Nieuwbeerta)
Lichtontwerp | Berry Claassen
Kostuums | atelier Introdans
Ingestudeerd door | Nicolas Vladyslav
Repetitor | Diane Malta, Marlene Wolfe
Duur | ± 15 minuten
Wereldpremière | 6 augustus 2005, les ballet C de la B, Brugge (B)
Introdanspremière | 3 maart 2023, Nijmegen
Regie & choreografie | Alberto Villanueva en Jurriën Schobben
Montage | Jurriën Schobben
Cinematografie | Shaun Leyden
Camera assistentie | Kieran Scannell
Kostuumontwerp | Max Zara Sterck
Compositie | Ed Shaw
Lichtontwerp | Maarten van den Berg
Kleurcorrectie | Serhan Meewisse
Setontwerp | Jurriën Schobben, Alberto Villanueva, Maarten van den Berg
Voice-over | Ed Shaw
Wereldpremière | 3 maart 2023, Nijmegen
Choreografie | Manuel Vignoulle
Muziek | Johann Sebastian Bach Prelude in C Mineur, BWV 999 Concert voor twee violen in D Mineur, BWV 1043: I Adagio Prelude & Fuga in C Mineur (Das Wohltemperierte Klavier, boek I, nr. 2), BWV 847: I Prelude Brandenburg Concert nr. 3 in G Majeur, BWV 1048: II Adagio Keyboard Concert in F Majeur, BWV 978 (arr. van Vivaldi’s Viool-concert in G Majeur, RV 310): II. Largo Vioolconcert nr. 1 in A Mineur, BWV 1041: II Andante Concert in D Mineur, BWV 974: II Adagio
Decor en kostuumontwerp | Manuel Vignoulle
Lichtontwerp | Berry Claassen
Kostuumuitvoering | Mirel Piek, Martine Douma
Repetitor | Marlena Wolfe, Diane Malta, Jorge Pérez Martínez
Wereldpremière | 3 maart 2023, Introdans, Nijmegen
Choreografie | Manuel Vignoulle
Muziek | Johann Sebastian Bach Prelude in C Mineur, BWV 999 Concert voor twee violen in D Mineur, BWV 1043: I Adagio Prelude & Fuga in C Mineur (Das Wohltemperierte Klavier, boek I, nr. 2), BWV 847: I Prelude Brandenburg Concert nr. 3 in G Majeur, BWV 1048: II Adagio Keyboard Concert in F Majeur, BWV 978 (arr. van Vivaldi’s Viool-concert in G Majeur, RV 310): II. Largo Vioolconcert nr. 1 in A Mineur, BWV 1041: II Andante Concert in D Mineur, BWV 974: II Adagio
Decor en kostuumontwerp | Manuel Vignoulle
Lichtontwerp | Berry Claassen
Kostuumuitvoering | Mirel Piek, Martine Douma
Repetitor | Marlena Wolfe, Diane Malta, Jorge Pérez Martínez
Wereldpremière | 3 maart 2023, Introdans, Nijmegen
Inge Theunissen – Itmoves
Choreografie | Andonis Foniadakis
Muziek | Johann Sebastian Bach Johannes-Passion, BWV 245 (Openingskoor) Matthäus-Passion, BWV 244 (Openingskoor)
Uitgevoerd door | Masaaki Suzuki Chor, Bach Collegium Japan
Kostuumontwerp en -uitvoering | Marion Schmid
Lichtontwerp | Sakis Birbilis
Compositie en geluidsontwerp | Julien Tarride
Ingestudeerd door/assistent choreograaf | Pierre Magendie
Repetitor | Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
Duur | ± 22 minutes
Wereldpremière | 23-2-2004, Ballet du Grand Théâtre de Genève (CH)
Introdanspremière | 3 maart 2023, Nijmegen