Introdans sluit seizoen 24-25 af met recordcijfers en grote waardering door pers en publiek
30 juni 2025
Familievoorstelling De Notenkraker best bezochte productie
Zaterdag 28 juni j.l. vond met End of Season 2025 de laatste Introdans-voorstelling van het seizoen plaats, in aanwezigheid van beschermvrouwe Prinses Margriet. Het gezelschap kijkt met trots terug op een bijzonder succesvol theaterseizoen 2024-2025 waarin het opnieuw artistieke en publiekswaardering mocht ontvangen voor haar dansproducties, zowel nationaal als internationaal. Introdans koestert al meer dan vijftig jaar danserfgoed, stimuleert nieuw talent en ontwikkelt inclusieve dansprojecten. Kwaliteit staat daarbij hoog in het vaandel. Ook dit seizoen was dat zichtbaar in de rijkgevarieerde programmering waarmee jong en oud – ruim 75.000 bezoekers – werd geraakt en verrast. Publieksfavoriet was de familievoorstelling De Notenkraker die door het hele land uitverkochte zalen trok – met een gemiddelde zaalbezetting van 99% – en die ook als schoolvoorstelling te zien was.
Ook buiten de theaterzalen was Introdans te zien met optredens op festivals en events zoals Zwarte Cross, Bridge to Liberation, Paaspop, What You See festival, Piano Biënnale en de Nederlandse Dansdagen.
Daarnaast organiseerde Introdans zo’n 300 educatieactiviteiten (workshops, kijkjes achter de schermen, dansweken etc) voor vele duizenden deelnemers: scholieren, mobiele en kwetsbare ouderen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, wijkbewoners, mensen met een psychische aandoening.
“Samen met diverse partners in het onderwijs en het maatschappelijke domein zetten we onze danskracht in voor al deze speciale doelgroepen. Dans blijkt voor de deelnemers zoveel meer dan alleen fysiek in beweging komen. Het brengt sociale verbinding, meer zelfvertrouwen en de moed om jezelf te laten zien. We ervaren dat de impact van onze Interactieprojecten heel groot is, en gaan er komend seizoen dan ook enthousiast mee door.” – aldus Marieke van ’t Hoff, zakelijk directeur Introdans
Internationaal was het hoogtepunt de première van de inclusief gecaste choreografie UNUM in Japan tijdens de World Expo 2025, in aanwezigheid van de Koning.
Het seizoen werd afgetrapt in september 2024 met het programma HEROES. Het was voor het eerst dat Introdans haar inclusieve manier van maken geïntegreerd had in een grote zaalvoorstelling die ook op tournee ging door het land. Vier choreografieën, allemaal anders, iedereen een held. In Iungo van Adriaan Luteijn stonden twee gastdansers naast Introdansers op het podium. Hun eigen lichaamsrealiteiten resulteerden in een ongekende bewegingstaal. Pers en publiek waren unaniem lovend.
De absolute publieksfavoriet van dit seizoen was de familievoorstelling De Notenkraker, de grootste productie van Introdans ooit. Deze eigentijdse bewerking van de beroemde klassieker – een choreografie van Jeroen Verbruggen – groeide uit tot een ware hit en werd overstelpt met belangstelling, tv-optredens en lovende reacties.
Het voorjaar van 2025 stond in het teken van minimalistische dans met de grotezaalproductie ICOON van choreograaf Lucinda Childs en als extra productie voor de kleine en middenzalen TYPHOON – een coproductie met de onlangs overleden choreograaf Krisztina de Chatel. Minimalistische dans met maximale zeggingskracht.
Recent sloot het gezelschap het seizoen af met nog zes End of Season voorstellingen in de eigen regio, waar afscheid werd genomen van danseres Vérine Bouwman die na twintig jaar haar danscarrière bij Introdans afsloot en een koninklijke onderscheiding kreeg uit handen van de burgemeester van Wijchen, haar geboortestad.
“We zijn overweldigd door de hartverwarmende reacties van het publiek en de belangstelling voor onze voorstellingen. De Notenkraker was zeker een hoogtepunt qua zaalbezetting en lovende recensies, maar net zo belangrijk en impactvol zijn al onze andere producties en projecten waarmee we jong en oud weten te bereiken en mensen in hun kracht zetten,” aldus Roel Voorintholt, artistiek directeur van Introdans.
“We kijken reikhalzend uit naar het nieuwe seizoen, waarin opnieuw bijzondere voorstellingen en vernieuwende danservaringen op het programma staan. Te beginnen met Less is More, een prikkelarm programma dat ik samenstelde – omdat het in deze drukke tijden waarin er zoveel gaande is in de wereld het ook fijn is om rust, bezinning en verstilling te vinden in het theater.”