21 november 2022
‘Het is belangrijk om te zijn wie je wilt zijn’
Interview dansers over Carmen
‘Het is belangrijk om te zijn wie je wilt zijn’
De vier belangrijkste personages in Carmen.maquia zijn Don José, Micaela, Escamillo en natuurlijk Carmen. Dansers Brooke Newman, Federico Tosello, Vérine Bouwman en Alberto Tardanico vertellen over hun rol in het stuk.
Brooke Newman
Brooke Newman, als Carmen:
“Ik vind het enorm opwindend dat ik deze rol mag dansen. Carmen is heel anders dan ikzelf ben. Ze is sterk, wild, gedraagt zich vaak een beetje als een man, en je moet het echt niet in je hoofd halen om haar te dwarsbomen. Hoewel ze in Gustavo’s ballet ook een andere, gevoeligere kant heeft, ben ik sowieso wel een stuk rustiger. Ik blijf liever wat meer op de achtergrond. Om mijn rol goed te kunnen dansen, moet ik dus nieuwe dingen in mijzelf ontdekken. En dat is heel leerzaam. Voor mij, en voor vrouwen wereldwijd. Het is belangrijk om op te staan voor je rechten. Om net als Carmen te zijn wie je wilt zijn, en je niet door anderen te laten vertellen hoe je je moet gedragen.”
Alberto Tardanico
Alberto Tardanico, als Don José:
“Don José is een heel serieus persoon. Hij heeft zich voorgenomen om, zoals zijn moeder wil, met Micaela te trouwen, en is niet van plan om daarvan af te wijken. Maar dán wordt hij smoorverliefd op Carmen, en wanneer zij hem na een tijdje afwijst en met Escamillo begint te flirten, wordt hij gek van onzekerheid. Uiteindelijk doodt hij haar uit pure wanhoop. Carmen is daarmee een verhaal van alle tijden, want ook nu komen dit soort dingen voor. Los daarvan herkennen we denk ik bijna allemaal wel iets in Don José: je probeert aardig te zijn en het goede te doen, maar door een bepaalde gebeurtenis stuurt het leven je opeens even een andere kant op en reageer je anders dan je zou willen.”
Federico Tosello
Federico Tosello, als Escamillo:
“Escamillo heeft wel wat weg van een beroemde voetbalspeler of zanger: hij is knap, iedereen houdt van hem en hoewel hij zeker niet arrogant is, hoeft hij nooit tegen anderen op te kijken. Hij en Carmen lijken op elkaar: ze willen allebei vooral vrij zijn en plezier hebben. Al is Escamillo wel iets volwassener. Hij is ook totaal niet uit op ruzie of gedoe, als het aan hem had gelegen was hij nooit met Don José gaan vechten. Voor mij is dit mijn eerste grote rol in een verhalend ballet en ik vind het geweldig om een karakter uit te beelden dat totaal anders is dan ik zelf ben. Daarbij is ook de choreografie heel uitdagend: sommige delen zijn zó snel dat we ze eerst in een veel langzamer tempo hebben gerepeteerd.”
Vérine Bouwman
Vérine Bouwman, als Micaela:
“Ik heb voor de rol van Carmen én die van Micaela auditie gedaan. En al had ik het ook heel leuk gevonden om Carmen te zijn, qua bewegingstaal past Micaela’s rol goed bij mij: haar dans is wat ronder, wat vloeiender. Qua karakter lijk ik minder op haar. Ze is heel terughoudend, een beetje ouderwets zelfs. Ze vindt het spannend om Don José aan te raken, en die voorzichtigheid moet ik ook uitdrukken in mijn dans. Hem op de billen slaan, zoals Carmen doet, is niks voor haar. Tegelijkertijd is ze niet alleen maar braaf, ze probeert Don José op een best wel sluwe manier voor zich te winnen. Gelukkig hoef ik van Gustavo niet overdreven te acteren. Micaela moet vooral écht zijn, haar gevoelens spreken uit haar bewegingen.”