Iedereen mag er zijn in het paradijs!
Iedereen mag er zijn in het paradijs - interview Dans magazine
30 april 2023
Het belooft een groot spektakel te worden. Bruisend van de energie van alle vierenzestig dansers, acteurs en musici die met meerdere voorstellingen per dag Musis op zijn kop gaan zetten. Dans Magazine sprak met Chantal de Vries en Adriaan Luteijn over hoe deze bijzondere productie van de grond komt.
tekst Fransien van der Putt voor Dans Magazine
Paradiso! is een gezamenlijke productie van Introdans, Oostpool, Phion (zoals de fusie van het Orkest van het Oosten en het Gelders Orkest sinds 2019 heet), Musis & Stadstheater Arnhem. Meer dan zestig jongeren performen samen onder leiding van regisseurs Char Li Chung en Adriaan Luteijn. Chantal de Vries doet de choreografie. De muziek bestaat uit een brede mix van bestaand repertoire, van Beethoven tot Philip Glass en Irving Berlin, en wordt ingestudeerd door muzikaal leider Joost Smeets.
CHANTAL: ‘Iedereen werkt redelijk autonoom, vanuit wat de jongeren en de artistiek leiders zelf denken wat ‘paradijs’ voor hen betekent. Dan hebben we werkweekenden waarin alles en iedereen bij elkaar komt, we elkaar en elkaars materiaal beter leren kennen. Met zo’n grote groep amateurs kun je niet de hele tijd samen repeteren. In de werkweekenden worden de delen samengevoegd en ontstaat er een montage.’
ADRIAAN: ‘De performers zijn tussen de vijftien en de vijfentwintig en allemaal onbetaald. Ze maken gebruik van ons talentontwikkelingsprogramma. Een heel divers gezelschap van studenten en afgestudeerden van het MBO en de academies, maar er zitten ook jongeren bij die op hun eigen manier dingen ontwikkeld hebben.’
CHANTAL: ‘Op de audities kwamen heel veel mensen af, over de honderd acteurs en wel negentig dansers. Ik heb drie dagen aan de dansaudities besteed, dat was vreselijk leuk.’
ADRIAAN LUTEIJN: ‘Mensen zin niet alleen uitgekozen omdat ze al iets kunnen, al helpt het natuurlijk wel als er een bepaalde basis is. We hebben geprobeerd een zo divers mogelijke groep samen te stellen, waarin plaats is voor allerlei soorten talent. Bij muziek gold wel dat je ervaring met ensemblespel moest hebben.’
CHANTAL: ‘Ik repeteer iedere donderdag met de danssectie, ik begin dan met het MBO onder hun schooltijd en de andere dansers sluiten daar zo snel mogelijk bij aan. De energie die er door die groep gaat is echt heel bijzonder. Ze zijn zo gefocust. Het is voor iedereen heel spannend, ook voor ons. Ik heb een basischoreografie gemaakt, gebaseerd op tekeningen over het verhaal van Dante. Vanuit de cirkels ben ik op een soort mandela-vorm gekomen, wat tot een grote groepsdans leidt, waar ook de acteurs en de muzikanten zich bij kunnen voegen. Dat wordt nog heel spannend om de muzikanten en de acteurs hiermee uit te dagen.’
ADRIAAN: ‘De voorstelling is losjes op het boek van Dante gebaseerd. Char Li en ik willen vooral een hedendaagse uitlaatklep verbeelden, jezelf naar een andere plek mogen wensen, een stukje escapisme. Paradiso! laat zien hoe jongeren het paradijs vormgeven in tijden van crisis op crisis.’
ADRIAAN: ‘Daarnaast speelt de prachtige Muzenzaal van Musis een grote rol, als setting van de voorstelling. Het publiek wordt op het podium gezet. Ze kijken dus de andere kant op, die mooie zaal in die we op een bijzondere manier gaan aankleden, waardoor je in een hele andere ruimte verdwijnt. Het geeft ons ook de gelegenheid om er echt een massa-spektakel van te maken. Iedereen mag er zijn in dit paradijs of tuin van Eden. En ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk van deze generatie ben. Wat een leuke mensen komen eraan!’