De Belgische choreograaf en decorontwerper Stijn Celis is een van de meest productieve dansmakers van onze tijd. Zijn werk valt op door een heel fysieke, aardse, vaak zelfs explosieve dansstijl, maar Celis kan als choreograaf ook teder, sensueel en poëtisch zijn. Ook zijn muziekkeuze kent een grote variëteit: pop, elektronisch, etnisch, klassiek. Al dankt hij waarschijnlijk zijn grootste bekendheid aan zijn eigenzinnige interpretaties van beroemde balletcomposities, waarbij hij regelmatig ook door literaire bronnen wordt geïnspireerd. Zo waagde Celis zich de afgelopen jaren aan nieuwe choreografische versies van Stravinsky’s Le Sacre du Printemps, Les Noces en Petruschka, Tsjaikovski’s Zwanenmeer, Prokofjevs Cinderella en Romeo & Julia en aan een ballet naar de roman Les Liaisons Dangereuses. Gedurfde keuzes – omdat al zoveel choreografen hem met succesvolle interpretaties voorgingen – maar Celis slaagde er steeds in een heel eigen stempel op de overbekende werken te drukken.
Celis (Turnhout, België, 1964) is de zoon van een Belgische vader en een Mauritanische moeder. In zijn jeugd woonde hij enkele jaren in Zaïre. Nadat het gezin terugkeerde naar België studeerde Celis aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. Als danser werkte hij onder meer bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, het Zürcher Ballett, het Ballet du Grand Théâtre de Genève en het Cullberg Ballet. Bij de twee laatstgenoemde gezelschappen maakte hij tevens zijn eerste choreografieën en al in 1997 kreeg hij van Mats Ek – dat jaar centrale gast op het Holland Festival – de opdracht een creatie te maken voor dit prestigieuze festival.
In 1998 zette Celis een punt achter zijn danscarrière om een opleiding podiumvormgeving te volgen aan de Hogeschool voor Dramatische Kunsten in Antwerpen, die hij cum laude afrondde. Hij werkte als assistent van bekende ontwerpers als Jan Versweyveld (onder meer bij Het Zuidelijk Toneel voor producties van Ivo van Hove) en Benoit Dujardin en maakte decorontwerpen voor choreografe Didy Veldman. In dezelfde tijd begon hij ook weer te choreograferen en met groot succes: in de afgelopen jaren maakte Celis werk voor tal van internationaal vermaarde gezelschappen, waaronder het Portugese Ballet Gulbenkian, het Spaanse IT Dansa, Les Grands Ballets Canadiens, het Zweedse Cullberg Ballet, Nederlands Dans Theater 2, Ballett Mainz, het Aalto Ballett Essen en het Semperoper Ballett in Dresden. Ook werkte hij mee aan diverse operaproducties, van onder meer de Belgische Muntschouwburg en de Nederlandse Reisopera.
Van 2004 tot 2007 was Celis artistiek directeur van het Zwitserse Ballet:Bern. Hij werkte als freelance choreograaf tot 2014 toen hij benoemd werd als.artistiek directeur van het balletgezelschap van het Saarländische Staatstheater in het Duitse Saarbrücken.
In 2011 maakte Celis zijn debuut bij Introdans met het indrukwekkende Noces, uitgebracht in het programma VIER40, ter gelegenheid van het veertigjarige jubileum van het gezelschap.
In 2014 bracht Introdans in het programma RUSSISCH RUMOER een wereldpremière van Celis uit: Firebird Suite, geïnspireerd op de suite uit Stravinsky’s L’Oiseau de Feu.
In december 2023 presenteert Introdans de familievoorstelling Swan Lake; Stijn Celis’ frisse, humoristische en innovatieve bewerking van de geliefde klassieker Het Zwanenmeer.
Choreografieën van Stijn Celis op het repertoire van Introdans:
Noces (2011), Firebird Suite (2014, wereldpremière), Swan Lake (2023, Nederlandse première)