Andonis Foniadakis

Het werk van de Griekse choreograaf Andonis Foniadakis, geboren op Kreta, heeft een geheel eigen signatuur. De dansers zijn altijd in beweging, altijd in het moment. Foniadakis zoekt de grenzen op, zowel op het fysieke als het emotionele vlak.

Vrijetijdsdanser

Toch droomde Foniadakis er niet al van kinds af aan van om dansmaker, of überhaupt danser, te worden. ‘Ik danste wel altijd graag. In cafés, clubs, thuis. Onze hele familie, inclusief mijn broers, bestaat uit fervente vrijetijdsdansers. Van dansen op een feestje, tot traditionele Kretenzische dansen.’ Pas rond zijn achttiende verjaardag, voor een professionele danser vrij laat, deed Foniadakis auditie voor de Nationale Dansschool in Athene. Later won hij een Maria Callas beurs waarmee hij verder studeerde aan de Rudra Béjart School in Lausanne.

Uitdaging

In professioneel dansen vond Foniadakis zowel een uitdaging als een uitlaatklep. ‘Je vraagt je lichaam iets te doen dat buitengewoon is. Je zoekt de grenzen op, zowel op lichamelijk als op emotioneel gebied. Met dans kan je dingen zeggen zonder ze te hoeven verwoorden. Ik was toen ik jong was heel introvert en verlegen. Dans gaf me een gevoel van vrijheid.’

Trampolines en digitale dieren

Ook in zijn eigen werk zoekt Fonadiakis de uitdaging op, of hij nu meewerkt aan een opera of, als ‘bewegingscoördinator’, digitale dieren tot leven brengt in de speelfilm Noah uit 2014 van Darren Aronofsky. In 2018 gaf hij voor het Nationale Ballet van Kroatië een unieke eigen invulling aan de Boléro van Maurice Ravel, met een stuk voor zes dansers op minitrampolines. Niet als gimmick, zo benadrukt Foniadakis. ‘De Boléro heeft van zichzelf al een bepaalde herhalende springerige verticaliteit. Dat wilde ik vertalen naar een fysiek obstakel.’

Hier en nu

Zijn werk heeft een duidelijk eigen signatuur. De dansers zijn altijd in beweging, altijd in het moment. Zoals in de voorstelling Streams, waarvan in het programma Goud & Nieuw (seizoen 2021/2022) een fragment te zien was. Een abstract werk, oorspronkelijk gemaakt voor Gauthier Dance/Dance Company Theaterhaus Stuttgart, waar de ene danssequentie naadloos doorstroomt in de andere. De fysieke en emotionele grenzen worden tot het uiterste getest in Selon désir, onderdeel van het BACH-programma (2022/2023). Selon désir is een wervelwind van energie en verlangen, gechoreografeerd op delen van zowel de Mattheus- als de Johannespassie van Johann Sebastian Bach. ‘Voor mij is het belangrijk dat de dans leeft, hier en nu. Dat het er niet uitziet als een opsomming van vooraf ingestudeerde stappen, maar dat het iets is dat ook de dansers zelf echt, in het moment, beleven.’

Altijd in beweging

In 2003 richtte Foniadakis in Frankrijk zijn eigen gezelschap, Apotosoma, op. Als freelance choreograaf werkte hij met onder andere Martha Graham Dance Company, Cedar Lake Contemporary Ballet, Ballet du Grand Théâtre de Genève, Ballet Jazz de Montreal, Benjamin Millepied Dance Company en Béjart Ballet Lausanne. Momenteel is Foniadakis ook huischoreograaf van het Griekse Nationale Ballet.