Alexander Ekman

De choreografieën van Alexander Ekman (Stockholm, 1984) kenmerken zich vooral door een fantastisch gevoel voor humor én een meesterlijke timing. Hoe hilarisch (delen van) zijn creaties soms ook zijn, ze vragen van de dansers opperste concentratie en een bijna militaire precisie in de uitvoering. Want, zoals Ekman een danser in een van zijn werken laat zeggen: ‘If one of us messes up, the magic is gone’ (‘als één van ons er een zooitje van maakt, is de magie verdwenen’).

Vermaak met een ondertoon

Ekman stelt zichzelf ten doel choreografieën te maken waarmee een breed publiek zich kan identificeren, handelend over onderwerpen waar eigenlijk iedereen wel feeling mee heeft. “Ik vraag me bij aanvang van een creatie altijd af: waarom moet dit stuk er komen, wat is de noodzaak?” Daarnaast streeft hij ernaar om steeds een bijzondere sfeer in het theater te creëren en wil hij zijn publiek telkens opnieuw verrassen. Op het eerste gezicht zijn zijn creaties vaak vooral vermakelijk, maar Ekman houdt zijn publiek ook graag een spiegel voor, hij laat mensen nadenken over hun eigen gedrag.

Prijswinnende choreografie

In seizoen 2015/2016 maakt Ekman zijn debuut bij Introdans met het swingende Swingle Sisters, een van zijn vroege werken, waarmee hij meteen twee prijzen op het Internationale Choreografenconcours in Hannover won. De jonge Zweed heeft echter al een veel langere geschiedenis met Nederland. Na eerst bij het Koninklijk Zweeds Ballet te hebben gewerkt, danste hij van 2002 tot 2005 bij Nederlands Dans Theater 2. Daar ging ook zijn choreografische carrière van start: tijdens de jaarlijkse NDT-choreografieworkshop Switch viel hij al gauw op met zijn eigengereide en humorvolle stijl. Inmiddels heeft hij diverse werken voor NDT2 én NDT 1 gemaakt, waaronder de voor een Zwaan genomineerde en met een Oliver Award onderscheiden hitproductie Cacti.

Internationaal veelgevraagd

In 2005 maakte Ekman als danser de overstap naar het Zweedse Cullberg Ballet, maar al na een jaar besloot hij zich volledig op het choreograferen te concentreren. Tegenwoordig is hij internationaal een van de meest gevraagde choreografen. Sinds 2006 creëerde hij – behalve voor het Nederlands Dans Theater – werkten voor onder meer het Cullberg Ballet, Göteborg Ballet, Koninklijk Zweeds Ballet, Nationale Ballet van Noorwegen, de Spaanse Compañía Nacional de Danza, Iceland Dance Company, Les Ballets de Monte-Carlo, het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Ballett Bern, Wiener Staatsballett, Gauthier Dance; het Boston Ballet, Joffrey Ballet, Atalanta Ballet en Cedar Lake Contemporary Dance in de Verenigde Staten; de Sydney Dance Company in Australië en het Balé da Cidade de São Paulo in Brazilië. Voor veel van zijn producties componeert Ekman zelf de muziek en maakt hij zelf het decor en/of de videoprojecties. Inmiddels heeft hij ook diverse dansfilms op zijn naam staan.