Recensie BACH: Zwieren aan een bungeekoord op de muziek van Bach
Recensie BACH: Zwieren aan een bungeekoord op de muziek van Bach
6 maart 2023
Tussen modern ballet en de muziek van Johann Sebastian Bach bestaat al lang een innige band. Die band staat centraal in de wereldpremière en twee bestaande stukken die Introdans presenteert in het programma Bach – met wisselend succes.
In het omvangrijke oeuvre van Bach zijn dansritmes nooit ver weg. Zelfs in een religieus werk als de Matthäus-Passion verwerkte de componist dansvormen, zoals een sicilienne. Bachs geliefde cellosuites zijn opgebouwd rond 17de-eeuwse hofdansen als de allemande, sarabande en gigue. In 2005 beantwoordden Sidi Larbi Cherkaoui en Nicolas Vladyslav deze muziek met een vloeiend duet, waarbij ze dansten rond de centraal op het toneel opgestelde cellist.
In de voorstelling Corpus Bach wordt de muzikale virtuositeit weerspiegeld in onverwachte staaltjes grondacrobatiek. Prachtig zijn de watervlugge handbewegingen die reageren op de klankwatervallen in de vijfde suite. Het Arnhemse gezelschap Introdans brengt nu een verdubbelde versie op de planken, begeleid door barokcellist Detmar Leertouwer. De inzet van vier dansers in plaats van twee blijkt helaas ten koste te gaan van de precisie die Bach verdient.
Blauwe maatpakken
In de wereldpremière Anima neemt choreograaf Manuel Vignoulle opzettelijk een loopje met die precisie. Op een uit het werk van Bach puttende eclectische soundtrack voert de choreograaf een groep mensen op die struikelend en zwoegend het moderne leven proberen bij te benen. Onder hun blauwe maatpakken dragen de dansers strakke tricots die zijn beschilderd met aderen en een hart. De door Vignoulle verbeelde reis van carrièremaker naar de innerlijke mens eindigt met een lyrisch mannenduet, waarbij een van de partners over de bühne zwiert aan een bungeekoord.
In het derde stuk, Selon desir (2005), gooit Andonis Foniadakis alle remmen los. Alsof de originele cast van de hippiemusical Hair zich mocht uitleven op Bach. Met de haren los en gekleed in een bonte verzameling wapperende rokjes vieren de dansers het leven, op de beginkoren uit de Matthäus-Passion én de Johannes-Passion. Het energieniveau begint hoog, blijft hoog en eindigt hoog. De toeschouwer verlaat de zaal met een opgeladen batterij.