Dans met de kunst van het weglaten- de Gelderlander

11 september 2025
Arnhem/Doetinchem
door Sandra van Maanen 

Met de première van Less is More eert Introdans de kunst van het weglaten. Belofte is datje, ook dankzij decorbouwers van Fillip Studio’s uit Arnhem, alsnog ogen tekortkomt. 

Roel Voorintholt, artistiek directeur van Introdans, werd ruim tien jaar geleden door een hersenbloeding getroffen. Toen hij bijkwam viel hem iets op.”Ik vond alles zo druk en zo veel. Ik dacht: voelen andere mensen dat nou ook zo? Pas na een poosje kwam ik erachter dat ik ’t niet alleen voelde. Er zijn meer mensen die te veel prikkels ervaren. Dat bracht me op het idee een voorstelling te maken die sereniteit en rust in zich heeft. Less is more dus.” 

Het programma bevat werk van Lucinda Childs en Hans van Manen maar ook nieuwe stukken van Igor Bacovich, Iratxe Ansa en Fernando Melo. Deze Braziliaanse choreograaf werkte vaker met Introdans en liet al zien dat hij stiltes niet schuwt. Nu maakt hij in samenwerking met de Arnhemse kunst- en designstudio Fillip Studio’s een interactief decor voor zijn nieuwe werk Tracés. 

Minimale elementen

Mijn manier van werken is om met slechts minimale elementen maximale impact te bereiken. Voorzichtige reductie van elementen leidt tot een diepe ervaring. Zo trekken we publiek in het stuk, het zal op het puntje van de stoel komen te zitten. Daar gebruiken we verschillende trucs voor, in kostuum, licht, geluid en decor”, zegt Melo. 

Decor kan magie zijn in minimalistische programma’s. Opnieuw kiest Introdans voor samenwerking met Fillip Studio’s, specialist op het gebied van verwondering. Eerder ontwierp de kunst- en designstudio voor Introdans al het interactieve Experium voor theaterfoyers en de Virtuele Danscarrousel, maar ook decors zoals opblaasbare rotsblokken voor Swan Lake. Onlangs nog werd met choreograaf en voormalig Introdanser Jurriën Schobben samengewerkt aan een interactieve installatie en choreografie in het contextprogramma van End of Season 2025. 

Goed koppel

We zijn bijna-buren in Arnhem”, zegt Roos Meerman van Fillip Studio’s.”Dat we elkaar vonden is tof want als ontwerpers zijn we heel geïnteresseerd in andere disciplines. Iets interactiefs’ maken voor een dansgezelschap stond torenhoog op ons wensenlijstje.”

Roel vermoedde al dat Fernando Melo en wij een heel goed koppel zouden vormen”, zegt Tom Kortbeek van Fillip Studio’s. „Dus zijn we samen aan de slag gegaan, hebben we het concept voor een interactieve installatie uitgedacht.” 

Het publiek zal op het puntje van de stoel komen te zitten – Fernando Melo 

Verwondering
De opdracht was open maar ook begrensd. Kortbeek: „Less is more zegt alles, het moest geen bombastisch spektakelstuk worden, wél verrassing. Waar dansers altijd op muziek in een decor dansen is nu alles anders. In Tracés bewegen ze mee met de scenografie die interactief is. Zo componeren ze op het toneel het muziekstuk waarop ze dansen.” 

Twee lange interactieve cilinders, hangend in de lucht, worden door dansers aangeraakt. Het resulteert in geluid, gelijktijdig lichten de cilinders op. Omdat de installatie door verschillende dansers op verschil 

lende plekken wordt aangeraakt, ontstaat een unieke compositie, gevolgd door beweging. Meerman: „Hoewel de choreografie vastligt, zal elke performance nét een beetje anders zijn. De voorstelling wordt in het moment gemaakt en zal voor publiek een totaal nieuwe ervaring opleveren. Als studio zijn we daar naar op zoek, dat onbekende, het niet-weten. Daarin schuilt verwondering.” 

Melo hoopt dat publiek betrokken raakt en wordt uitgenodigd deel te nemen aan wat het ziet. Want zo ervaart het connectie met dansers. „Mijn ultieme wens is dat je je, wanneer je de zaal verlaat, realiseert dat wat je zojuist meemaakte nooit eerder gebeurde. Dat is waar we als makers naartoe willen.” 

20/09, première Less is more in Amphion Doetinchem

Lees het volledige artikel in de Gelderlander

 

Fotocredits:
studio rehearsal – Rolf Hensel
campagnebeeld – Pieter Henket

Blijf op de hoogte