De Gelderlander: End of Season toont het mooiste van oud en nieuw
Introdans viert afscheid en vooruitblik
12 juni 2025
door Sandra van Maanen
Zodra de zon zijn hoogste stand bereikt, eindigt Introdans het dansseizoen volgens traditie met End of Season, een dansfeest waarin virtuoze hoogtepunten van het voorbije seizoen nog een keer passeren. En waar je bovendien een snelle blik op wat komt wordt gegund.
Op 19 juni beleeft Introdans’ End of Season zijn première in Amphion in Doetinchem, daarna volgt een tour langs zalen in Zwolle, Hengelo, Nijmegen en Apeldoorn. Eigenlijk durf je Roel Voorintholt, artistiek directeur van het gezelschap, nauwelijks te vragen waar nou zijn voorkeur naar uitgaat. Gaat hij het liefst de diepte in, met themavoorstellingen, is het de HubClub die om inclusie draait of toch liever een focusprogramma dat ruimte biedt aan complete oeuvres en de ontwikkeling van topchoreografen?
Ik vind het allemaal even mooi, even belangrijk ook. Hoe bijzonder was het bijvoorbeeld eerder dit jaar, toen Lucinda Childs waarmee we al zolang samenwerken, haar 85e verjaardag met ons vierde? Mét een première, Notes of Longing, een volledig nieuwe choreografie die ze speciaal voor ons maakte! Daar kijk ik met heel veel plezier op terug.
Acht stukken
End of Season is van andere orde maar voor mij minstens zo aantrekkelijk. Juist omdat het een geweldige mix van oud en nieuw werk bevat, het zo’n lekkere onvoorspelbare, hartverwarmende avond wordt met maar liefst acht stukken.”
Het zijn niet alleen balletten waarop Voorintholt doelt, End of Season is ook vaak het moment waarop afscheid wordt genomen van dansers die al jaren voor Introdans werken en nu nog eenmaal schitteren.”Zoals Vérine Bouwman. Zij zal nog één keer de sterren van de hemel dansen met Salvatore Castelli, haar man/danspartner. Met Pure van Sidi Larbi Cherkaoui en Rossini Cards van Mauro Bigonzetti, twee intense duetten, sluit zij haar prachtige danscarrière af. Gelukkig blijft ze wel als repetitor/balletmeester aan Introdans verbonden, ze zal haar kennis en kunde blijven delen met de nieuwe generatie dansers.”
Lucinda Childs
Een ander hoogtepunt van de End of Season-avond voor mij is het ballet van Lucinda Childs, dat dus eerder dit jaar in première ging en onderdeel was van het focusprogramma rond de Amerikaanse choreografe. Ze staat bekend om haar minimalistische dans maar opvallend genoeg zag je dat in haar laatste werk, Notes of Longing, minder terug. Het mooie van een focusprogramma rond een choreograaf vind ik dat je diens ontwikkeling kunt laten zien. Gaat hij of zij door de jaren heen kleiner, moderner of meer klassiek werken, worden er dingen toegevoegd of juist weggelaten?”
Waar hij zich ook op verheugt is het voorproefje dat te zien is van de HubClub’26. „Voor de komende editie hebben we onder andere choreograaf Jordi Dik gevraagd, om samen met Tiuri – werkplaats waar ongekend talent mooie kansen krijgt – speciaal voor ons een choreografie te maken. Introdans staat al jaren voor meer inclusiviteit dus we vinden het helemaal terecht dat daar ook op zo’n avond op het grote podium iets van te zien is.”
Zwarte Cross
Lazarus van de Ierse choreograaf Oona Doherty zit er eveneens in, misschien zelfs wel logischerwijs. Is het een opwarmertje van de Zwarte Cross, waar de dansers dit werk binnenkort ook uitvoeren? „Linksom of rechtsom, het wordt hoe dan ook een feestje”, belooft Voorintholt.
”En alle stukken zijn een verhaal waard, zoals Caught van David Parsons en LaMorte del Cigno van Mauro de Candia, twee mannensolo’s. Die laatste wordt overigens gedanst door Fabio Falsetti, die met End of Season eveneens afscheid neemt van zijn danscarrière.”
Stress
Stress over continuïteit ervaart hij ondanks het vertrek van opnieuw een aantal bekende Introdansers niet. ”Het is zoals het gaat, we blikken terug op mooie carrières in dans en kijken weer vooruit. Ons gezelschap werkt veel met jong talent samen, voor stagiaires zijn we een uiterst aantrekkelijke leerschool. Eén van hen heeft inmiddels een dienstverband gekregen, anderen zullen opnieuw in aankomende producties te zien zijn. Het blijft stromen hoor, we staan geen moment stil.”
”Als uitsmijter hebben we een fragment uit Bye Bye Land van Daan Wijnands, die als choreograaf zijn achtergrond met musical zo verbluffend weet te combineren met professionele dans. We willen een heerlijk swingend, zomers feestje bouwen, kijken achterom, nemen afscheid maar verheugen ons ook alweer op nieuwe producties.”
Lees het artikel in de Gelderlander